Få bort ovälkomna sniglar?
Antar att jag inte är den enda som har bekymmer med äckliga små sniglar?
Hur gör ni för att bli av med dem?
Jag kommer nämligen få äppelsnäcks-bebisar snart (om klasen överlever) så det hade ju varit gött att få undan de andra äckelsniglarna innan :P
// Sofia
Bara att plocka för hand, tyvärr, och vara restriktiv med matning så de förökar sig okontrollerat.. det går att göra en "fälla" i form av ett salladsblad, zuccini, gurka eller liknande som du lägger ner i vattnet och hoppas på att snäckorna dras dit, så du lättare kan plocka upp dem för hand.
Eftersom du har snäckor du vill ha kvar så fungerar det ju inte att skaffa snäckätande snäckor eller fiskar, utan du kan bara plocka bort de oönskade du ser.
#1 Misstänkte att det var så. Tack för svar!
// Sofia
Eh, "så de INTE förökar sig okontrollerat" ska det ju stå.. hoppsan 
ta bort ALL fisk och annat du vill ha kvar även växter töm karet på vatten och häll sedan i kokande vatten så dör dom koka all inredning och häll kokande vatten över pumpen tvätta växterna nogrant och i med allt igen… woala inga sniglar
Ja, jo. Lite radikalt kanske :) Men effektivt.
Hehe, jo det hade ju såklart funkat. Men hur är det med själva akvarievattnet och pumpfiltret då? Har ju inte direkt någon lust att starta upp hela karet på nytt igen.. Så det känns inte helt optimalt.
Tänkte mer om någon hade tips på "fälla" eller liknande.
// Sofia
jag har köpt fällorna och dom är värselösa fick inte en ända snigel i den (karet va FULLT av sniglar 54 L) spara bara en del av akvarie vattnet så är det ingen fara detta är den enda metod som funkat för mig om det har art mycket sniglar! det är rätt mycket jobb med det men du får ett mycket godkänt resultat…
Men är det inte samma sak att koka sniglar levande som att koka fiskar levande? Jag tycker att det är djurplågeri.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Snäckor är lägre stående skadedjur. Det gäller inte.
Äppelsnäckorna skickas ju till förbränning. Under order av Svensk lag. Så då är kokning precis likadant. (också gäller det ju små skivsnäckor och physor på 4 mm, inte 5 cm stora äpplen).
Jag trycker dem mot rutan så att de bokstavligen exploderar. Och rynkar inte ens på ögonbrynen.
Det blir kanske så när man ser sig själv som en stor viktig människa :(
ja jag krossar dom oxå men ofta blir dom för många om du lyckats få in ett par i karet så när det blir för mycket kokar jag ALLT super bra ;)
#4 hur tvättar man växterna?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Kolsyrat vatten och salt så dör alla snäckor och ägg.
Det borde funka att bomba karet med salt efter du tagit upp alla fiskar för att få bort snäckorna. Bara låta det står i 24 timmar.
#12 Tack :) om man har växterna i en hink med kolsyrat vatten och salt hur länge ska det ligga ungefär? och hur mycket salt? :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
När alla snäckor dött måste man ju ändå plocka bort dem så de inte förstör vattnet.. då kan man ju slippa besväret med att plocka ur växter (ingen kan ju vara kvar om man slår på kokande vatten, och en del växter är väl känsligare för salt), och inte heller behöver man ställa upp ett nytt akvarium att förvara fiskar och äpplen i tills man kommit till rätta med småsnäckorna.. det blir ju mindre besvärligt att plock upp snäckorna direkt, utan att greja med salt och kokande vatten. :)
#14 Joo men jag ska göra om mitt nano kar och då blir det att tömma hela och bara spara vattnet. Så tänkte försöka bli av med dom i samma veva.
Jag plockar alltid upp snäckor när jag ser dom men det finns ju dom som är riktigt små som man inte alltid ser tex i mossan och på roten.
Jag hade mycket problem ett tag, men sedan plockade jag + drog ned ordentligt på matningen och det var inget problem längre. Vad har du för fisk i? Krossa/döda i akvariet skulle jag bara göra om det finns fisk i karet som äter upp dom direkt. Har du mycket mat som ligger kvar, tex maltabletter?
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Det är ett 30l nano kar som jag har till guppyyngel och några små äpplen går där i med annars inga stora fiskar, och det är väll inte överdrivet många men jag ser kanske 1 eller 2 i väckan i det lilla.
Däremot finns det fler i stora karet 112l men ändå inte många ser kanske 1 om dagen, men kan inte dra ner så mycket på matningen i det stora för jag har massa Ancistrus yngel där i och två vuxna, samt ett gäng guppys.
Det är som sagt inte så mycket i något av dom men vill värkligen inte ha dom där..
Det absolut bästa sättet att bli av med dom (nästan helt) är att strypa deras tillgång till mat. Om du har massa ancistrusyngel antar jag att du matar med mat som lägger sig på botten? Har du testat sånna där tabletter som man trycker fast direkt på rutan istället? Då kanske snäckorna inte får lika mycket mat att frodas på.
Den gången jag hade riktigt många var det många malar som skulle ha mat.
Du kan ju även skaffa mördarsnäckor (helena), men det är ju inte så bra om du ska ha små äppelsnäckor. Men sen kan det ju vara så att när äpplena kommer konkurrerar de ut skräpsnäckorna.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
sådana tabletter har jag aldrig hört talas om.
Jag ska inte få några äppelbebbisar men jag har några små "2cm" i det lilla karet, helenor har jag faktiskt ingen bra erfarenhet av, har hafft tidigare men dom hjälpte inte så mycket.
Fast det jag undrade var hur mycket salt jag ska ha i en bunke/hink med kolsyrat vatten sen när jag ska fixa till det lilla karet för att få bort dom i det, då jag har tänkt mej att försöka på lite aquascaping (stavning :S ) och då förstör snäckorna rätt mycket
Jag tog och lät mina växter vara i kolsyrat saltvatten i ca: 5- 10 min, och ca: två teskedar salt i en gb gräddglass box vatten.
#20 Tack :)
No problemo. Det var så jag blev kvitt mina kanelbullar när jag flyttade över växter & sten från mitt stora till mitt 20L nano