Panterkrabba
Jag har precis köpt en Panterkrabba som bor i ett 120l kar.
Precis när jag fått den var den mycket aktiv och försökte komma upp ur karet och rymma (såg ut så). Nu på tredje dagen så ligger den i en ihålig sten och gömmer sej, har inte sett till den på ett dygn. Jag har hört med butiken där jag köpte den och detta är helt normalt, dom kan gömma sej långa perioder. Jag fick med en burk foder som består av små tabletter i olika färger. Jag fick även höra att man kan mata den med kokt räka. Här undrar jag; Är det inte bättre med rå räka? Finns ju i frysdisken lite större räkor som är råa, dyrt visserligen men det går ju inte åt så mycket, kan ju ha det som "lyxmat" kanske ett par ggr i veckan. Jag fick höra att den är helt akvatisk, att den aldrig behöver komma upp på land, stämmer det? Den är väldigt vacker med lila teckning på ryggskölden. Har sökt på nätet och det finns väldigt lite info om den här arten vad det verkar? Ja, det var lite nybörjarfrågor!
Det jag har läst om dem är att de är övervägande akvatiska, men behöver en liten landdel (typ rot, sten) eller något ovanför ytan som de kan klättra upp på.
Räkorna i frysdisken i affärer är väl inte råa? De är väl tillredda, kokta.. oftast i alla fall, men finns säkert råa räkor att få tag i också.. men de man tinar och äter "rakt av" är inte råa.
I o m att de är delvis asätare bör det gå bra att ge sånt, akta så du inte ger för stor bit så den hinner bli dålig och försämrar vattenkvaliteten bara (som med all annan mat, så det vet du väl redan
).
Ja det går alldeles utmärkt att mata med frysta räkor som har blivit tinade. Nja dyrt är det inte, jag köper 500g för 30kr så det är billigare än annat foder.
Jag menar typ tigerräkor från Thailand, inte dom vanliga rosa, kokta räkorna, men som sagt dom råa, grå, är mycket dyrare.

rent miljömässigt är tigerräkor katastrof att köpa. köp vanliga svenska frysta räkor. det går kanonbra. även frysta musslor lär gå bra :)
#3 Varför köpa såna när det går lika bra med vanliga frysta?
Dom jag köper är viltfångade, inte odlade.
Visst det kanske är helt onödigt, tänkte bara att det är lite onaturligt för en krabba att äta kokt mat, det finns ju inte i naturen.

#6, går precis lika bra med kokta som sagt, och växlar men lite mellan det, mussla och frysfoder som artemia och liknande (går att hitta i djuraffärernas frysar) så är det kanon det, och billigare :)
Flertalet av de stora kedjorna (Coop, Citygross, Hemköp etc) har slutat sälja tigerräkor, även vildfångade på grund av den stora miljöpåverkan som det medför. Både odlade och vildfångade är negativt. Vill man ge rått kan man väl lika gärna ge en liten bit rå fisk, om man nu absolut vill ge rått och inte hittar lämpligare.
Så här skriver bland annat Citygross om tigerräkor;
"Även vildfångade har sina problem. Utfiskning sker t.ex. utanför Afrikas Atlantkust vilket bl.a. medför att lokalbefolkningen fått försämrade levnadsvillkor. Trålfiske skadar bottnar, korallrev och bottenlevande organismer. Bifångster av sköldpaddor och andra djur är också hög."
http://recept.citygross.se/action/subProductGroupCG;jsessionid=441354D18CC9771146147CF1988137A7?productGroupId3=11598
Man kan inte ens lita på miljömärkningen.
Med allt detta sagt kan jag bara tillägga att tillagade skaldjur är lika näringsrika som råa. Krabban kommer inte bry sig ett dugg :)
Så gör något miljövänligt i så fall och välj hederliga frysta småräkor.
Småräkor trålas väl också? Med det sagt vill jag berätta att jag ska testa med fryst, tinad fisk istället.