Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1168 ggr
[Geekinblack]
0

sorgmanteltetror

Hur mycket jag än googlar så tycker jag inte att det finns sådär jättemycket info om sorgmantlarna och deras rom.

Jag har 10 tetror i mitt akvarium, ungefär hälften (inte helt säker) är stora och oftast tjocka, medan resten inte verkar växa sig större och dom e jämt smala. Antar att dom större är honor.

Jag funderar ofta över deras rom… jag ser aldrig någon rom alls. Vart brukar dom lägga den? På pump, växter eller rötter? Dom har bott här i över ett halvår men jag har aldrig sett något :P vore bara kul att se…

Har läst att dom är romrövare så det är ju inte konstigt om rommen försvinner snabbt, plus att andra fiskar säkert äter rommen, men ändå. Någon av er som har sorgmantlar som sett rom?

kallepudas
0

Jag tror mina lekte häromdagen men det blev ju kalas för dels dom själva & mina andra tetror…ska man odla dom så får man göra det i ett eget kar för i det vanliga karet blir det inte många om ens några överlevare.

Mina rödmunstetror var helt galna i något som fanns i bottengruset så antar att det var rom…

emelie_94
0

Mina sorgmanteltetror la ägg häromdagen, runt växternas rot! Dock så va dom uppätna en timme senare! Tror det är svårt att få några yngel tyvärr :/

[Geekinblack]
0

Tack för svar :) jag frågar som sagt bara för att det vore kul att se. Har inga planer på att skaffa yngel :P antar att dom äts upp :P men då vet jag iallafall att möjligheten finns att dom "rommar", men jag hinner inte se det.

#3 Tack men vetenskapliga/fakta texter på engelska brukar jag ha svårt att förstå xD därför jag skrev att jag inte hittade så mkt :)