Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 4856 ggr
Jessicahagstrom94
0

Scalarer + någon Ciklidart?

Hej!

Jag och min mamma har en fundering;
Kan man ha någon sorts Ciklid med Scalarer? 167 liter.

Såg på zoo idag att dom hade det i ett ganska litet akvarie.. därför undrar vi för vi vill ha både och tillsammans sedan när vi inte har några andra fiskar där i än Scalarerna.

tesselituss
0

det akvariet e ju inte så lagom för scalarer, som dessutom är en ciklid med. fe finns olika ciklier. sydamerikanska och afrikanska. vad e de du har tänkt dig för några? men du bör byta till större kar oavsett! :)

Kram /Tess

Jessicahagstrom94
0

våra scalarer verkar trivas väldigt bra, dom är inte så stora och har mycket simyta.

jadu, så långt har vi inte tänkt än, men någon sort som kan funka i ett 167 liters då? :) kanske är rätt många men har du några snygga tips?

är så sjukt dyrt med jättestora kar så det är man ju inte så sugen på, att byta alltså.

Anna-Helga
0

Köpte ett 275 liters för 700 kr häromdagen, det tycker jag var ett bra pris! :) Gäller att hålla ögonen öppna och kolla annonser bara! Och ha lite tur såklart! :)

Jessicahagstrom94
0

tror inte vi är så pigg på att krångla med att byta plats på det här och ett större bara :) och starta om och allting, nu när det är väldigt sällan att nån fisk dör i vårt etablerade akvarium :)

Eliinn
0

Finns ju en hel del sydamerikanska dvärgciklider, tex Fjärilsciklid och kakaduaciklid som inte är så stora :)

Sen skulle ett par palettciklider va fint också, eftersom det är parlevande så skulle ett par räcka :)
Det kan bli något revirhävdande vid lek men är för övrigt fredliga.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Jessicahagstrom94
0

#5 Jo men precis, har suttit och kollat på "dvärgar" ett tag nu och har svårt att välja vilken som är snyggast ;)

kan man ha flera arter av ciklider ihop eller måste det tex bara vara fjärilsciklider eller bara palettciklider?

Eliinn
0

#6 Det beror ju helt på vad det är för ciklider men antar att du tänker på det arter vi nämnt. Är arterna fredliga så brukar det inte va nå problem om det har bra med utrymme. Vissa arter kan hanarna bli revirhävdande och oftast är det en hane som bestämer och övriga hanar kan bli väldigt mobbade om det inte kan komma undan och därför kan man behöva ett större akvarium om man ska ha fler hanar.

I ditt fall skulle jag rekomendera att du väljer en art och ha en hane med några honor eller ett par palettciklider med tanke på storleken på akvariumet och att du har redan har scalarer :)
Men visst går det att ha fler arter ihop men då kräver det som sagt lite mer yta en om man satsar på en art med en hane.

/Elin

Jessicahagstrom94
0

#7 aha okej :) men en hane med flera honor är ju inte så dumt det heller, även om grabbarna ofta är snyggare.

det är min mamma som vill ha scalarer och nån ciklid tillsammans, hon har nog inte tänkt så noga på vilken sorts ciklid hon vill ha, men vi har sett i butiken att dom har en sort som är gul med svart ryggfena, sjukt snygga och inte så stora :) har däremot ingen aning om vilken sort det kan vara..?

själv har jag bara ett 60 liters och funderar absolut inte på ciklider, har nog alldeles för litet för nån sån sorts fisk, satsar på mina platys jag. Kyss

Eliinn
0

#8 Kakaduciklidhonorna kan va lite tråkiga i färgerna men däremot så tycker jag att fjärillsciklidhonorna och paletthonorna är nästan lika fina som hanarna :)

Det är garanterat Labidochromis caeruleus, Kakusa " Golden" du har sett :) Väldigt fina! och väldigt lugna för att va från gruppen mbuna där det finns många argsinta fiskar. Vi har ett helt gäng här hemma! :)
Golden skulle du även kunna ha i 167 liters akvariumet fast kanske inte med scalarerna då goldenhanar kan bli lite tuffa vid lek. Golden är också en väldigt bra malawiciklid att börja med då det är lätta och fredliga.
Såg nyss att att jag läst fel, trodde att du hade ett 126 liters men du hade ju faktiskt ett på 167 liter. Då skulle du säkert kunna ha iallafall två hanar (relativt fredliga arter) om du har bra med gömställen :)

/Elin

[Jens]
1

Som Ellinn nämner så gillar ciklider gömställen. Jag tänker då på dvärgcilkider och läste en undersökning om just dvärgciklider och de är ju 'kända' för att vara lite skygga men egentligen är det inte sant. Har de många gömställen i t ex akvarium så tittar de desto mer fram för då vet de var de ska ta vägen om faror uppstår.

I ditt akvarium så skulle jag nöja mig med en hane och t ex 3 honor beroende på vad du har för andra fiskar i akvariet. Att ha två hanar på den volym du har är kanske inte så bra.

Att de hade scalarer i en så litet akvarium i affären beror nog mest på att de vet att det är tillfälligt. De har sina regler och kan ha dem en kort tid där. Jag hoppas så är fallet.

Lycka till !

Jessicahagstrom94
0

#9, Okej :) jag ska ta och kolla upp hur honorna ser ut i olika arter, en färglös vore ju rätt tråkigt faktiskt..

ja, exakt en sån :D tack! väldigt snygga fiskar, och vad kul att dom verkar lätta. Gömställen finns, men man kan ju alltid fixa fler tills det är dags att skaffa ciklider.

#10. Okej :) ja, en ensam hane hade vi nog tänkt också med några honor.
just nu har vi fullt, men när det inte är så många andra kvar hade vi tänkt att någon ciklid vore trevligt.

det hoppas jag med, det akvariet måste ha varit på runt 60 liter max, för jag har ett 60 liters och det ser större ut än det dom hade där med både små ciklider och små scalarer i.

tack för all hjälp! trevligt :)

[Jens]
0

En ciklid som jag gillar starkt är Fjärilsciklid Electric Blue! Så jäkla snygg!! Tyvärr hittar jag ingen bra bild på den för de måste ses i verkligheten.

*ursäkta svordomen*

tesselituss
0

det är inte simytan de är så beroende av utan höjden på karet. 50 cm högt behöver de vara för att inte krokna ihop! :) det e ju djur och man bör ju anpassa deras boende efter va de behöver :) men dvärgciklider kan du satsa på! håll dig till SA!lycka till!)

Kram /Tess

Jessicahagstrom94
0

#12 Okej, får se om man råkar se någon sån någon gång.. ska lägga det namnet på minnet.

#13. Scalarer alltså? Vårt akvarium är 50 cm (48 för att vara petig) högt. Scalarerna är små och trivs där i, vi skulle aldrig gå och köpa stora sorter som vi vet är alldeles för stora. Men dessa mår bra.

Dvärgciklider ska vi kika närmre på, finns ju riktigt fina.

CaptainBunchie
1

#14 - Är det Petrophyllum leopoldi så funkar erat kar utmärkt, men däremot Petrophyllum Scalare eller altum så bör ni verkligen inte ha de i så pass litet, även om de är "små", då de i slutändan kräver 275-400L beroende på art som nämnts tidigare. Själv skulle jag aldrig sätta de i mindre än 300L. De växter ju precis som alla andra och i ett akvarium som är stort nog landar de på ca 15cm, om de är i ett för litet kar så blir de inte större än vad de kan bli.
Det bästa alternativet är att byta bort dem och ha andra ciklider istället.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Jessicahagstrom94
0

#15 har ingen aning om sort. mamma är nog inte sugen på att varken sälja dom eller köpa ett större akvarium då det inte får plats där vårt nuvarande står eftersom kampfiskens står alldeles bredvid. Jag tycker inte heller att de ser ut att vantrivas. Så länge de inte verkar vantrivas kommer vi inte vilja sälja.

tesselituss
2

tyvärr e detta nått vanligt fenomen. så länge de inte ser ut o vantrivas så mår de bra…. de e inte så enkelt.. De blir felväxta om de går i för små kar! men nu har du i allafall höjden så inga problem men däremot synen på djuret….

Kram /Tess

Jessicahagstrom94
0

Om vi har bra höjd på det vilket du säger är det väl inga fel, mamma kommer inte vilja sälja dom för hon tycker att akvariet är tillräckligt stort. Jag är bara dottern som sitter och skriver här för att hon ville veta om man kunde ha Ciklider ihop med scalarerna eller bara ciklider (ej scalarer).

Jag har ett eget akvarie som är mitt ansvar, jag kan inte göra mycket mer än att säga det ni säger till mig, till min mamma - som i sin tur säger att akvariet är tillräckligt stort och att de trivs.

men om det är så fel att ha små scalarer i vårt akvarie fick väl detta bli våra sista - tycker jag - men vad mamma tycker vet jag inte.