våra sebrafiskar vägrar leka
Nu hoppas jag någon kan hjälpa oss
Vi försöker få några av våra sebrafiskar att leka i ett ensidigt kar med myggnät i botten och växter däri. De har en doppvärmare och liten pump som står på lägsta hastighet så att det bara bubblar då o då.
Men nu har de varit där i 2 dagar och de verkar inte göra något annat än försöka ta sig ut igenom nätet till botten. De simmar längs nätet hela tiden. Släpper man ned mat så äter de, samtidigt som det ser ut som att de inte trivs. Jag är förvirrad av deras beteende. Har en liten växttuss med lite glipor i.
Vad gör jag för fel tro? Jag har ju läst runt massor och det ska ju tydligen vara rätt enkellt. Måtten på tanken är L:33 B: 23 DJ:24 och myggnätet stannar 16 cm ned.
Dom står dock inte i ett fönster för det drar ifrån våra kalla torparfönster så är bara rädd att vattnet blir kallt trots doppvärmare.
Alla tips motages gärna!
Mvh Camilla
Har du matat upp dem i x antal veckor så att de är romfyllda och leksugna?
Delade du på könen före sammanförningen i lekkaret?
Varför matar du dem i lekkaret? Det är regel nummer ett. Mata aldrig i akvariet där leken ska ske.
Hur gamla är dem? Gamla djur vill inte lika gärna leka.
Vad står temperaturen på?
Jag hade istället tagit bort doppvärmaren och ställt fiskarna på skrivbordet, eller i värsta fall golvet. Så att temperaturen är konstant och jämn. Mina lekte i rumstemp på 22 grader.
Med detta sagt så sitter jag med ett 30-tal nu vuxna zebradanios som jag odlade fram förra året. Tråden finns säkert att läsa här någonstans. Lika så med kardinalfiskarna. Det är samma sak som gäller.
#1 matning är avklarat, läste så mycket jag kunde hitta bla. din tråd.
däremot särade jag inte könen innan. just nu är det 2 tjocka runda honor och två mindre smala hannar. jag hade svårt o se skillnad på kön annat än storlek och rund/smal mage.
matningen var ett rent test för jag ville se ifall det var så att det var rädda, åt det inte så tänkte jag dra slutsatsen att de behövde mer tid.
Jag tror inte de är gamla, vi köpte dem någon gång i höstas o de va rätt små då.
tempen står på ca 24-25 grader. kanske för varmt för dem?
tack för ditt svar! jag hade sett fram emot ett svar av dig då jag läste din tråd där du lyckades :)
jag tar bort doppvärmaren. ska jag låta bara honorna vara kvar och sen ca. 8 tim senare sätta in hanarna?
Jag hade nog startat om helt för att vara på den säkra sidan :)
Häll ut vattnet och ta 50% från kranen och 50% från akvariet. Låt stå i 24 timmar utan fisk. Du kan sära könen i vars en spann eller låda/akvarie så länge. Du kan mata dem på skilda håll med artemia eller mygglarver.
Sätt sen ihop dem igen imorgon eller på tisdag. Flytta lekkaret till en tyst plats med jämn temperatur :) 24-25 grader är absolut inte för varmt, men se till att det förblir runt 21-25 på den nya platsen också, inte varmare.
Du bör kunna se lekbeteende ganska snabbt. Men jag misslyckades 2-3 gånger innan mina faktiskt lekte ordentligt. Så det är bara att försöka igen och igen tills det fungerar.
Roligt nog, så ska jag idag sätta ihop ett par zebror också. Tänkte ta generation 2 nu.
Inga problem :)
Jag blev så taggad nu att jag redan håller på med det. Mina zebror leker varje dag i akvariet, men äggen blir uppätna. Så de är redan "i rullning". Så jag kör igång nu på en gång. Ska fota lite och göra en liten tråd. Kolla ikväll så ska du se.
Lycka till!
Det spelar inte alls någon roll hur lummigt det är :) Det räcker i regel med en tuss mossa eller yvig växt som "triggar leken".
Du ska få se. Mina leker redan nu, sitter och filmar det.
Nej, burkmat är onödigt. Kör på proteinrikt bara :)
Myggnär fungerade för mig :) Det viktiga är att hålen är 2-3 millimeter stora. Annars faller äggen inte igenom.
Mossa är bäst, men har man inte det hemma så går det bra med nylongarn. Eller någon anna sorts växt (hornsärv och vattenpest är bra).