Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2291 ggr
godisgrisen
4

Skräpsnäckor

Jag gillar inte uttrycket "skräpsnäckor" och jag försår inte motståndet mot de snäckor som kallas så speciellt inte när vissa arter anses fina och bra. Det är i de allra flesta fall bara ett plus att ha snäckor i ett akvarium då de äter matrester och alger i första hand. De är ju nyttiga och fina också! Många som inte gillar snäckor påstår att de är för många så det blir äckligt. Faktiskt är det just det som jag anser är det bästa med snäckor! upptäcker man att de är för många så kan man vara säker på att man matar för mycket därmed har man fått en hint och kan dra ner på matningen.Glad

Vad tycker ni om snäckor?

[dynamitella]
1

Jag hatar när snäckor blir för många. Och när de kommer oönskat till snyggt planterade eller rentav aquascapade kar.

Men om de inte blir tusentals, så kör på. Jag låter dem i regel vara.

-Cissi-
1

Gillar snäckor mycket, men jag gillar inte skräpsnäckorna för dom förökar sej så in i **** och är nästan helt omöjliga att bli av med, och dom är så små, då har jag mycket hälldre typ äpplen och andra snäckor som det är lättare att hålla koll på förökningen med :)

Jag har dock skräp snäckor i mitt kar som jag försöker bli av med och brukar se ett par små om dagen som jag plockar bort direkt, men dom senaste dagarna har jag hittat stora! Och undrat var tusan dom kommigt ifrån, gorde rent pumpen igår och tror du inte att jag inte hittar en "mindre" kolloni där inne med massa äggkokonger och ca 25st snäckor. Nu hoppas jag iaf dom försvinner :P

Men jag förstår folk som tycker dom är fina och vill ha kvar dom :) min mamma inräknat :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

CaptainBunchie
1

Små, runda snäckor är otroligt fula, de som uppstår om man städar dåligt. De är ca 1x1mm och är överallt. Små kanelbullar kanske de kallas. De gillar jag inte.

Tycker inte om sånt man inte frivilligt har stoppat dit, och speciellt inte de som förökar sig som bara den.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

CarolusRex
1

väldans gnäll om förökning av dessa snäckor, gick ner till min lokala zoo affär för några månader sedan och skaffade på mig en del.. inte sett någon överdriven förökning, själv verket skulle jag nog kunna räkna ihop alla på nån minut.. och då skaffade jag endå ca 15 st

som sagt, kanske ska se upp med hur mycket ni matar?

[dynamitella]
1

"och då skaffade jag endå ca 15 st.". Vad för art har du?

wille_wille
1

Jag gillar inte mina skivsnäckor (skräpsnäckor) eftersom jag inte vill ha dom då dom är fula, sitter ivägen på rutan och äter upp växterna.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

CarolusRex
1

Physsa och dessa små bull liknande snäckorna

kallepudas
2

Tycker det är både bra & dåligt….

Det som är bra är att man lätt ser att man matat lite för mycket,samt i mitt "low tech" kar städar dom ju upp det som hamnar på botten & resterande blir ju gödning så dessa skräpsnäckor bidrar ju till det lilla kretslopp som jag eftersträvar.

Minus är ju såklart om dom dyker i fina planterade akvarium där man inte vill ha dessa snäckor.

[dynamitella]
1

Så du skaffade dem? Frivilligt?

Om så är läget passar det inte riktigt att diskutera hurvida vi är gnälliga eller ej. För då har du introducerat dem själv. Vanligast är ju att man får dem med växter, helt ovetandes. Och sen en dag så poff, har man två hundra stycken. Oavsett hur man matar.

godisgrisen
1

#9 Jamen jag har inte skaffat mina snäckor frivilligt men jag gillar dem och jag tycker nog allt att ni är lite gnälliga jag. Flört

Jag har aldrig märkt att snäckor äter växter trots att jag har både kanelbullar och physa gör de verkligen det?

wille_wille
1

Mina "kanelbullar" äter växter men physorna äter inte av dom.

godisgrisen
1

#11 Är du säker? Vilka växter äter de?

wille_wille
1

Jag hade nån stor slimegrön-gul förut som jag inte har en aning om vad den heter, den är iallafall uppäten av sniglarna nu. Tyvärr är jag extremt dålig på växtnamn.

-Cissi-
1

#4 Jag kan säga att snäckorna hos mej förökar sej oavsett hur jag matar, dom förökar sej till och med i ett deciliter mått utan problem så länge dom har vatten.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

CarolusRex
4

#9, hittar ingenstans där det står att tråden handlar om ofrivilliga snäckor, utan om själva skräpsnäckorna i sig. så relevant tycker jag nog allt att det var, jag bidrog med MIN erfarenhet utav dessa snäckor..

edit: och som sagt, om dom helt plötsligt är flera hundra så är akvariumet i regel dåligt skött

[dynamitella]
3

De heter ju skräpsnäckor för att man inte vill ha dem. Det är ju klart att du gillar dem om du VILL ha dem :) De är bara det jag vill få fram.

Att mitt akvarium är dåligt skött bara för att snäckorna förökar sig är inkorrekt. Vad du baserar din fakta på vill jag gärna veta.

Jag har inte problem nu då jag fått bukt på snäckorna med hjälp av botior och helenor. Jag har 6 akvarium hemma och 4 hos mormor. Och jag har genom åren haft många invasioner med framför allt skivsnäckor. På en vecka kan jag få hundra nya ungar. Oavsett mängd mat. Jag är inte ensam om detta :)

theraphosa
2

Jag tycker inte heller att dåligt skött stämmer in. För om man har andra snäckor (som man vill ha) eller malar som man matar med algtabletter och grönsaker så kommer ju physorna äta av de med och med det har de fått massa mat och förökar sig mer. Det är inte dåligt skött, bara physorna som tar för sig av vad som bjuds på.

Sen att vissa tycker om dem, fine! Dom är gratis och de är bara att plocka på sig hos kompisar eller djurbutik. Jag personligen tycker inte om dem, jag tycker om stora och i mina ögon fina snäckor.

Sleggyman
2

Ett bra sätt att föräkra sig om att växterna inte har snäckor när du köper dom, är att bada dom i kolsyrat vatten med salt i. låt dom ligga i 10 min. Jag har testat det när jag flyttade växter från mitt stora akvarium till mitt nano.

[dynamitella]
1

Kan intyga att det funkar :)

CarolusRex
0

#15 ja alltså gillar och gillar, jag har inget imot dom. eftersom dom gör nytta i akvariumet. när jag skaffade dom behövde jag någon snäcka för att äta lite alger i akvariumet men ingen affär jag besökte hade några inne förutom dessa "skräpsnäckor" så jag plockade på mig några efter att ha läst lite om dom.

sen skrev jag att i "regel" är dåligt skött, om dom exploderar i antal.. inte att det "måste" vara så, något ni båda missuppfattade. att snäckornas tilltalsnamn skulle definera om man fick svara eller inte i tråden visste jag inte heller

att man matar med viss föda som gynnar deras påväxt kan man ju självklart inte rå på. men om du läser på informations sidor och även frågar runt bland akvarister som har lång erfarenhet så får du reda på att Psysa och dessa små bullsnäckor inte förökar sig som galningar såvida ditt akvarium är bra skött och inte använder algtabletter och liknande föda där dessa kan samlas för fest