Black molly med vita "flagor"
Hej! Köpte 4 st black mollies häromdagen, varav en hane med Slöjstjärt. Honorna har varit lite väl lugna ibland, legat på bottnet och så, men alla simmar glatt omkring för det mesta och äter bra.
Har dock problem med hanen som fått vita flagor kring ena ögat samt på ändan av fenorna. Märkte att jag hade för svalt i akvariet (23 C) och har nu satt i en doppvärmare och höjt till 26-27 C. Kommer det måntro att lösa problemen?
Har även en kalksten i akvariet, så hårdheten är ok. Har förstått att kalksten kan ersätta salt, men lite osäker ändå.
Tror inte att hanen har vita pricksjukan, ingen annan fisk har blivit smittad och det är snarare flagor än prickar. Kan den vara känsligare pga mer inavel typ?
Tacksam för svar :)
En bild underlättar alltid :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Oj!
Det är illa. Kan du isolera honom nu på en gång? Det är möjligen smittsamt.
Jag hade dessutom en annan likadan först, och denna fick samma åkomma och jag fick byta den. Men när det hände igen misstänker jag att jag har något fel i vattnet.
Det är mollys. Jag avråder folk i regel från att köpa dem. I mitt tycke bör dessa hållas i så nära bräckt vatten som möjligt i en temp på 27-28 grader. Då håller de sig friska.
Annars ramlar man tillbaka till detta gång på gång om man har otur.
Om du inte isolerar fisken så riskerar du att samtliga fiskar i akvariet blir sjuka och kanske dör. Så att stoppa denna hane i en spann eller något vore som sagt att rekommendera.
Du kan prova att saltbada honom både i starkare och mindre stark saltlösning. Jag tvivlar däremot på att det kommer hjälpa direkt.
Det var illa. Hade tidigare paragon-salt, men vet inte vart det försvann när vi flyttade. Ska försöka med saltbad bara jag får tag på salt då.
Åtminstone är temperaturen nu 27 C, alltid något…
Tack för hjälpen!