Om de bara är en prick så är de inte säkert att de är vita prick. De är en sorts parasit som lever i vattnet men i något stadie lever på fisken och de är då vi ser "hålet" den levt i som en vit prick. Så de kan va så att de är på gång och att du sett de första prickarna.
Observeta dem de närmaste dagarna och om du ser flera prickar så kan du behandla med medicin ex protozin. Om du andvänder easy lifes flytande filltermedium (som hemmar effeckten av medicinen) så gör ett stort vattenbyte innan medicinering och tillsätt inga vatten medel.
Använder inte easy lifs flytande filtermedium :)
Okej får göra det, den har haft den nu ca 3-4 dagar, men har itne blivit mer och ingen annan fisk har det.
Så jag ska testa att medicinera med det då?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hmm, jag hade väntat på flera prickar. För de är ju dumt att medicinera i onödan. De är svårt att säga vad du ska göra när man inte ser hur de ser ut. Men om de gått 3 dagar borde du ser fler tycker jag om de är prick.
#3 Ja det är bara den som har prick, kan inte se några andra som har eller att den har fler :S Det är det som är konstigt.
Aa de låter skummt. Kan de inte vara nått smutts som fastnat på fisken slämmskickt då?
#5 Vad skulle det vara för smuts i så fall och hur? :P
typ sand eller nått annat ljust smutts som kan hammnat i akvariet. Alltså, vita prick känner man lätt igen för man ser att de värkligen sitter fast och i djuret. Om den har typ sammetssjukan eller fått nått skit på sig så ser man att de är mer ytligt. Svårt att förklara…
Men har lite svårt att tänka mig att de är vita prick då du inte sett fler prickar och att den enda pricken sitter på huvudet. Vita prick brukar vara mer på fenorna.
#7 Okej :) Ja jag vet inteheller, det är mysko att det bara är den med :/ Svårt att se tydligt med, de är inte så stillsamma fiskarna ;)

ta fisken med handen och ta av pricken med en någlarna hahaha,
skojar ju , gör inte det ,
#9 Haha jag fattade att du skojade ;)

din fisk , inte du fisk lol
#11 Precis.
Min har fram i ansiktet, typ mellan ögonen eller hur man ska förklara?
#13 Ibland har mina lite mer "stressiga" fiskar som tex danio/kilfläcksrasboror fått en vit prick i ansiktet, ofta runt eller på läppen. Tror de helt enkelt skadar sig lite när de far runt som tokar, gräver runt i gruset efter mat och så. Jag har haft vita prick och kan säga att de "prickarna" är verkligen lika, men i själva verket är det bara en liten hudflik eller något som har skadats.
OM det skulle vara vita prick skulle jag sätta mig och stirra in i akvariet, för ofta så är det då man inser hur många prickar det faktiskt finns. Det är ju "vita prick tider" så det är bra att vara uppmärksam. Om du känner att du har råd med det kan du ju köpa medicin i förebyggande syft, punktol använde jag mig av och det funkade superbra. Inte så dyrt med tanke på hur många liter det räkte till heller.
Såg nu att den har haft det i 3 - 4 dagar, det är nog inte vita prick då om ingen annan har fått prickar. Var extra försiktig om du använder samma skrapor/slangar till andra akvarier också.
…jag skulle nog ge fisken ett saltbad men vet inte om platys gillar saltbad? :s
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
#14 Har bara 1 akvarium, så är alltid samma saker i akvariumet :)
Idag såg det lite bättre ut, så är kanske sådan "stress"fläck eller vad du kallade det? För det har inte blivit fler i alla fall.
Är det många som har vita pricken nu menar du i sina akvarium?
#15 Jag skulle inte oroa mig allt för mycket, platys är ju livliga och om det inte blir värre utan bättre så är det förhoppningsvis något som fisken klarar av på egen hand. :) Det kan ju även vara så att någon har hackat lite på den.
Vita prick triggas ofta igång av hastiga temperaturförändringar, så under vintern är det många som åker på det. Lite som en otrevlig influensa.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
#16 Ja förmodligen :)
Aha okej, då förstår jag :)