Räksäker pump?
Jag har köppt ett räkakvarium på 30l för nått år sen med ett filter och en värmare, och jag har alltid antagit att filtret inte är räksäkert del pga hur det ser ut men börgade fundera lite idag, dom kan väll inte sälja ett räk akvarium med en pump som inte är räksäker??
Det är ett aquael 30l med en pump som heter PAT-mini filter, samma märke på pumpen som akvariet.
Är det nån som vill hjälpa mej med att förstå?
(Googla på pumpen så kommer det upp en bild, orkar inte ta fram kameran :P )
Föresten har filtret min pump större håligheter än den bilden på google.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Man ska aldrig anta att något är säkert för att det "säljs till det ändamålet" :)
Exempel: I 10 liters shrimp set är pumpen för stark för att ha på till något som helst djur i akvariet, och doppvärmaren värmer till 30 grader. oställbart.
Med det sagt, så vet jag inte hur du menar nu. Hur kan "håligheterna" vara större? Menar du mellanrummet mellan skumgummi-fårorna? Det finns ju bara en sorts pump som heter så, och alla ser lika dana ut :)
kort och gott, så är alla pumpar med "blottad filtermassa" räksäkra. Det osäkra med vanliga pumpar är att bebisar och räkor sugs in genom plast-gallert längst nere och fastnar antingen på gallret eller inuti pumpen och kommer inte ut igen.
Men genom att använda skumgummi/filtermaterial rakt ut i vattnet utan kåpor så blir det säkert :)
Jag har ett likadant, det är fullständigt räksäkert :) "Håligheterna" behöver du inte oroa dig om, det är ju fortfarande filter mellan insuget och räkorna.
#1 jag har antagit att den inte har varigt räksäker :P och dopp värmaren är ju trög här blir det oxå 30grader om jag har den i så jag struntar i den och tempen ligger endå bra på ca 25.
Bilderna på pumpen på google så är filter massan mer kompakt än vad filter massan på min är om du förstår :P jag tror nog att jag har en gammal version av filtret.
#2 Bra att det funkar :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Okej, då har vi samma modell :)
Denna (ursäkta för den lilla lilla bilden);
http://www.aquaworld.ie//images/thumbs/ECONOLINE%20and%20SHRIMP%20SET%20MINI%20FILTER.JPG
Den går jättebra den också, så kör på!
Nästan precis den :P förutom att jag inte har "häng delen"
Har det som yngel akvarium för stunden men funderar på att köra lite aquascaping där med ett träd och sen kanske köpa lite räkor dit :)
Så plastdelen runt filtret behövs inte?