Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1071 ggr
CaptainBunchie
0

När kan jag byta fisk?

Har ganska nyligen startat upp och släppt i två guldbarber i mitt blivande dvärgkulfisk-akvarium. I och med att både dvärgkulor och ottosar är känsliga så har jag dessa som startfiskar.

Frågan är, när kan jag byta ut de två guldbarberna mot en fyra ottosar? Ska jag vänta 2-3 veckor innan jag byter eller räcker det med någon vecka bara? :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

CaptainBunchie
0

putt ^^

_

theraphosa
0

Jag lät fyra platys gå in 250liter i en och en halv månad. Skulle minnst vänta en månad iaf =) Så backterie kullturen är väl igång innan de andra fiskarna kommer.

CaptainBunchie
0

Fast de andra fiskarna byts ju ut, så guldbarberna drar igång lite bakteriekultur då ottosarna är känsliga för att vara startfriskar, sen byter jag ut guldbarberna mot ottosarna som senare startfiskar. Går inte det? :p

_

[dynamitella]
0

Det är inte för bakteriekulturen i sig man gör så, utan för att nitriten som kommer efter nästan exakt en månad inte ska döda ottosarna :)

Det finns ett schema man kan se någon stans på när den första, stora nitritspiken kommer efter ett nystartat kar. Jag har för mig att det är "efter en månad".

Och därför bör det ju också gå en full månad + vattenbyte innan man introducerar känslig fisk.

.. Däremot är det få som verkligen följer reglerna. Så du kan ju prova. En Otocinclus är inte så dyr, så vågar du prova så kan det gå.

CaptainBunchie
0

Aha, det visste inte jag. Shit att få vänta såpass länge. Är det samma sak med räkor?

_

[dynamitella]
0

Ja. Om man nu följer "detta tänket" så gäller samma sak för speciellt räkor. Räkor och känsliga fiskar är ju de som dör först.

Ancistrusbebisar, ottosar och räkor dör först här hemma om jag tabbar mig.

theraphosa
0

#3 Ja de är ju de jag menar med att "gå in". De fiskarna ska alltså inte bo där i sen. Jag köpte Platy bara för att de är tåliga och billiga. De åkte sedan ner i rovfisk tanken när akvariet va klart… Och tangaynika cikliderna flyttade in i de "ingådda" akvariet. 

Jag trodde de va ganska själklart att ts förstod de där med ett vattenbyte innan då de hinner gå över en månad innna man introduserar de fiskarna man vill ha i akvariet.  

För att vara mer punklig.
- Först fyller man akvariet med vatten och backterier (grus på botten, massa växter och övrig inredning såklart).
- Låter allt gå i några dygn (ca3-4) sedan släpper man i firrarna som ska "gå in" de innan de fiskarna man vill ha ska i. (i ditt fall ts, guldbarber).
- Sedan när man känner att de är balans och harmoni (att ingen har dött och att de inte är ex. massa alger) i akvariet, efter ca 6 veckor. Då har man även hunnit byta vatten två gånger, kanske slamsugit en av gångerna om de har behövts. 
- Då när man känner att allt är bra, gjort vatten tässter som visar bra resultat så kan man ta ur fiskarna (om man inte vill ha dem kvar) och släppa i några individer av de fiskarna man vill ha i akvariet.
- Där är de vicktigt att man inte överbelastar akvariet. Utan bara har i 2-4st fiskar åt gången beroende på hur många liter akvariet är på såklart. Och väntar någon vecka emellan om man vill ha flera fiskar. Algätare tycker inte jag att man behöver sätta i som första fisk, då de inte finns alger och när man matar dem så blir de massa matrester osv och de kan bli förmycke för de nystartade akvariet. Jag lägger i algätarna sisst. Men de är ju valfritt. Tycker man ser och känner själv vad som är lagom.

[dynamitella]
0

Kul att se att vi tänker på precis samma sätt. Jag gör som du, till punkt och pricka.

theraphosa
0

#8 haha va bra.

CaptainBunchie
0

Citerar från "att starta ett akvarium"-tråden från zoopet:
"Efter några dagar är det dags att släppa i dina första fiskar, dock ej mer än 3-4 st inledningvis. Dessa 3-4 fiskar skall helst gå i karet i 2-3 veckor innan man fyller på med fler fiskar. Detta gör man för att nitrifikationsbakterierna skall få en bra möjlighet att komma igång i akvariet, det är dessa bakterier som småningom kommer att hjälpa till att bryta ner bajs och andra föroreningar i akvariet. Efter dessa veckor kan du släppa i 3-5 fiskar till, vänta någon vecka och sedan släppa 3-5 till o.s.v tills du har önskat antal fiskar. Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten,slamsuga botten eller rengöra filtret då dessa åtgärder gör det svårare för de nyttiga bakterierna att etablera sig."

Så vad det står här är det 2-3 veckor (+) som gäller. Och sedan står det även att man ska undvika vattenbyte etc de 3-4 första veckorna.
Nä, jag förstår inte. :P Är det andra regler för känsliga fiskar trots allt?

Får hem nitrit-test förhoppningsvis på torsdag (skulle fått i fredags ca), så jag kollar ju pH och nitrit innan jag släpper ner några nya fiskar alls.

_

theraphosa
0

#10 Som sagt alla gör olika. Jag skrev mitt sätt och på zoopet kan du läsa någon annans sätt. De sättet jag beskrev har funkat välldigt bra för mig. Du får tässta dig fram och som jag sa man känner och ser själv.

Rengöra filter ska man absolut inte göra förens de har gått en tid, de är där de sitter många goda backterier som håller balansen i akvariet.

[dynamitella]
0

Jag gör inte heller vattenbyte förens efter 3 veckor ungefär. Ett litet. och sen ytterligare ett litet efter 4. Och sen upp till 30% därefter.

Filtert rengörs aldrig om det inte påverkar effektiviteten på utblåset.

Också skiftar det mellan olika personer hur man gör :) Det som står på zoopet fungerar säkert jättebra.

Dansken91
0

Det är ju väldigt olika vad som fungerar för vissa och inte för andra. Kan rekommendera att du googlar på "new tank syndrome", det står nästan överallt att man ska vänta i en månad innan mer känslig fisk ska släppas i. http://www.bestfish.com/breakin.html (den första sidan jag fick upp) Att undvika vattenbyten är väl om jag förstår rätt ett sätt för att få bakterierna att bildas snabbare.

oh-la
0

det här med vattenbyten är omstritt. vissa skolor säger att man ska undvika vattenbyten för att få en snabb tillväxt, andra (mig inkluderat) menar att vattenbyten är ett sätt att få bort en del av de farliga ämnen som ändå bildas under en uppstart. bakterirna finns inte i första hand i vattnet, utan i botten och filter. vattenbyten är alltså riskfritt. men som sagt. det är olika skolor. jag vill helldre späda ut den ammonium och nitrat som bildas och ta bort en del manuellt.

den nitritspik som du väntar ut med testfisk kommer i regel efter runt 30-40 dagar. är man inte försiktig, har för mycket fisk eller matar för mycket kan den komma redan efter 14 dagar, och då brukar den slå hårt eftersom mängden bakteier i akvariet är långt ifrån kapabla att ta hand om ämnena. risken för ammoniumförgiftning är också större i de här krokarna.

filter rengörs däremot aldrig undder de första månaderna, och därefter enbart försiktigt om dom kloggar igen.

jag har alltid i de första fiskarna redan dagen efter start, eller så fort fvattnets temperatur stabiliserats.