Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 3171 ggr
[_annaH]
0

Nitrit

Varför minskar inte nitriten i mitt akvarium?

Sen jag köpte testet så (dropptest) så har det visat att jag har nitrit i vattnet. Det har inte minskat utan blir klarrött efter 10 min. 
Akvariumet har vart igång i över 1 månad och har testat regelbundet sen dess.

Ingen räka eller mal har dött, räkhonorna går med rom.

Vad är felet :S?

abbas
0

testen ska visa klar gul om du har ingen nitrit i vattnet , men det skulle visa klarrött efter några sekunder du har lagt andra test medel i vattnet

efter erfarenhet , denna veckan fick jag nitrit i min 54 liter kår , hur märkte jag det , jag såg att alla mina räkor stå längst uppe på filtret och rör inte sig och snäckorna var slöa och vara sover vid ytan , så testade jag omdelbart så fick att jag har nitrirt med 0,3 mg/l  med andra steg orange färg , så jag har bytt vatten direkt i 75%  och lagt vatten från andra 180 l kår  tur att jag hade andra kår igång , testade efter en dag ingen nitrit i vattnet

om du har andra kår så använd den vatten annars får du göra 50%vatten bytte och har i nitrivec eller( easy life fluid filter medium )den jätte bra för alt och att bryta ner nitrit , också finns start bakteria kultur tills din bakteria i kår bli stark och fortsätt efter med små vatten byte varge dag 10-15%  och testa igen tills du ser alt okej .

det brukar komma nitrit efter en månad för de goda bakterier är inte så stark i början och om man mattar för mycket så hinner det  inte bryta ner  nitritet till nitrat  som det ska vara ,

hur stor är din kar , görde du regel bunda vatten byte innan , och om du säger testen visar klarrött det är mycket farlig till räckorna , undrar jag själv hur har de överlvet i den vatten , för det visade hos mig slöa djur direkt med 0.3 mg/l  ?

så rött du pratar om 0,8 till 1,6 till 3.3 mg/l som det står hos mig på tetra test ,

vilken test har du ?

,

[_annaH]
0

Har bara det här karet, de andra karet har sambons pappa men där är det stora guldfiskar i så mina räkor lär bli mat.

Asså det har visat rött hela tiden, har gjort regelbundna vb och alla i karet mår jättebra. Matar väldigt sparsamt och det som inte äts upp slängs.  Har mycket växter och mossa i karet.

Har Dajana pH-test och No2-test. pH ligger på 7 eller 7.5 kommer inte riktigt ihåg.

Va jag har förstått är att nitrit tar död på invånarna rätt fort, men alla räkor och malar hade väll dött för längesen då? Dessutom så förökar de sig ju..

-Cissi-
0

Min spontana tanke, det är kanske fel på testet??

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Sleggyman
0

Kolla bäst före datum på ditt test kit. Det kan vara det som spökar.

[_annaH]
0

Bäst före datumet är 09/20/2014

-Cissi-
0

Det kanske är ett tillvärkning fel? för inte tror jag att räkorna skulle föröka sej i dåligt vatten

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

abbas
0

#5 vet du vad, ta den testen och prova hos någon annan kår som är igång , om du ser det rött så slänger du  det direkt hehe, jag hade test stickor de 6 in one , altid visade nitrit och klor ,och sånt shit olika resultate på ph och alt  varge gång tills jag köpte andra tetra dropp test till nitrit den bästa och viktigast , det finns även digital ph mätare som köpte för 150 kr från malin  ,det går bra med den ocskå den visar rätt ph