Är denna platy gravid?
Ja som rubriken säger så undrar jag om min Platy hona är gravid?
Hon har blivigt tjockare nu den senaste veckan och har som ett vitt "lock" framför analfenan som jag har hört att dom tappar och sedan är det endast någon dag innan dom föder, men jag vet inte (:
Jag vet inte riktigt heller hur jag ska se deb "svarta fläcken" som många tittar på, för både min hona och hane har en svart fläck men honan har något mer maginnehåll.
tacksam för svar ! 
Yrrblossets Sällskapsmöss
här ser man det "vita locket" lite bättre ^^
Flytta henne till en bytta eller nåt så ploppar de säket ut ungar inom kort!
Min Platy såg ut så när hon skulle ha bebbs och jag flyttade henne till en glasburk och två minuter senare var det massa yngel där
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
okej!
har ett litet yngelkar jag hängt i akvariet som jag nu la en flytväxt i så att hon inte blir allt för stressad där i.
så får vi se vad som händer 
Stämmer det att när det "vita locket" försvinner är det snart dags att föda?
Hon har ännu inte fått ungar, men det är väll inte dags riktigt än, så hon går nu i akvariet med dom andra men jag har börjat sett att både hennes och hanens beteende har ändrats, han liksom vaktar över henne mer och hon håller sig lite undan men kommer fram till rutan när man tittar på dem.
Ingen som hört talas om den vita "pluppen" ? 
Jag har bara hört att det kommer fram ett vitt rör vid fiskens anal när det är dags… Hon kanske redan fött?
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
hm kanske, men hon är fortfarande tjock, tror inte att hon har fött men vi får väll se , ska ha henne i yngelkaret nu så vi får se vad som händer framöver..
Ojoj vad rund hon har blivigt 
Det mörka/svarta området har blivigt mycket större, jag lös med en ficklampa igår på hennes mage och fick se skuggor från äggen, men jag vet inte hur länge hon har haft dem..
En Platy brukar väll ha dom nånstans runt 20 dagar i magen?
Nån som vet ungefär hur många yngel brukar bli ? ( det är hennes första kull) 
Äntligen!
Nu har de små liven kommit.
Så i morse fick man stå med håven och försöka fånga alla, hittade runt 10st, men tror det var fler från början men som slöjstjärtarna åt upp.
Så nu simmar de små ynglen lyckligt i yngelkassen tillsammans, jätte sött! 
(min och platyns första kull förresten)
Så nu är man allt lite glad (:

grattis!! :D
tack tack ! 
Aww, gratis! Lycka till med dom ! Min förra Platy fick yngel, emn hon dog ett tag senare, inget yngel överlevde tyvär. Sen så fick min andra Platy yngel, men alla dog, nu ska hon få yngel närsomhelst igen. Har växter, men det funkar inge bra =/. Men om jag flyttar över henne i en vanlig glasburk, överlever hon en natt äns då?
Ja hon överlever nog en natt tror jag, bara hon inte blir för stressad.
Jag hade henne i yngelkassen i 2 dagar men dan efter när jag släppte ut henne födde hon (;
Nu vet jag ju att det är försent att säga men kan tipsa om en sak! :)
Jg har yngel nu och jag har dom i en stor glasskål som jag har sten i och sedan en liten dekor i. Dom är runt en vecka gammal tror jag och dom får en syresten dom är som stå tabletter som man kan köpa.. :) Du lägger i dom så får dom mycket syre. Sedan byt vatten ofta ;)
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
jag börjar misstänka att min gula hona är med yngel också.. men jag är fruktansvärt osäker för jag vet inte ens hur sjutton man ser det, och det känne onödigt att lägga henne i en yngelkasse när det kanske är flera dagar kvar, om hon ens är med yngel i magen..
men dina bebbar var ju jättegulliga! så nu hoppas jag att jag också får små pluttar ju :D
Man brukar se att arena bakom magne blir mörk, och rent see "fläckar". Min hona höll sina yngel jättelänge och sen när jag bytte henne till ett annat kar så ploppade det plötsligt ut ca 20 ungar. Blev mer "okej, var kom de ifrån?" :D Sen blir de ju tjocka och mer "Kantig".
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com