Räkfunderingar
Som jag skrivit i tidigare inlägg har vi precis köpt ett kar på cirka 25L som vi tänkt ha som räkkar. Här kommer lite frågor:
1. Vilka andra räksorter kan man ha tillsammans med White Pearl?
2. Hur många räkor bör man starta med? (innan de förökar sig)
3. Hur ofta bör de matas om de går utan fiskar?
4. Hur ofta bör jag göra vattenbyte?
5. Hur länge bör akvariet vara igång med testpiloterna (äpplesnäckor & guppys) innan räkor införskaffas?
1. Vilka andra räksorter kan man ha tillsammans med White Pearl?
I regel har seriösa räkägare bara en sorts räka. Men ibland kan man ha två.
Du kan ha crystal red/black, tigrar och babaultis (rainbow/grön räka). Även andra som Caridina propinqua. Men dessa förökar sig inte i karet.
Inte körsbär, blue pearl, gul räka, rili, sakura eller någon annan färgvariant av dessa. De parar sig och får oattraktiva korsningsavkommor.
2. Hur många räkor bör man starta med? (innan de förökar sig)
10. 25 liter är väldigt lite vatten. Så mer än 10 hade jag inte börjat med.
3. Hur ofta bör de matas om de går utan fiskar?
Det beror helt på akvariet. Algtillväxt, rötter, buskage osv. Räkorna kan utan problem överleva några veckor utan mat om man har ett perfekt kar. Inte som fiskar, alltså.
I regel så matar jag mina räkor varannan dag. Lite flingfoder, en bit algtablett, artemia, räkfoder eller annat roligt.
4. Hur ofta bör jag göra vattenbyte?
Varje vecka. 30-35%. Slarva aldrig :)
5. Hur länge bör akvariet vara igång med testpiloterna (äpplesnäckor & guppys) innan räkor införskaffas?
Så länge som du har tålamod till. Minst 2 veckor säger jag, så att bakterierna får en liten kick. Men gärna en full månad så att nitriten hinner slå till och lägga sig. Men vid korrekt uppstart slipper man ibland nitrit helt och hållet.
Tack för svaret :)
Skulle jag få flika in en sak?
Vad behöver man testa/säkerhetsställa innan man släpper ner räkor i ett akvarium (white pearl/rainbow/cb)? Nitrit, temp och pH, något mer?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Nitrit har jag aldrig kollat i hela mitt liv, köper man de på dropptet som man gör med ph:t eller?
Förrsten, hur varmt vill räkor ha? Då framförallt white pearl och amano. På zoopet står de upp till 25 grader men på andra sidor står det upp till 28 grader.
Amano 15-27
White Pearl 15-29
Dock bör man hålla runt 20-23 grader har jag fattat det som.
(http://www.redbee.se/content.php/5-r%C3%A4ksorter)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
23 grader kan alla räkor gå i :) Det är en bra riktlinje. Alltså rumstemp bara.
Men amanos bör du inte ha. De är vilda små rackare och trivs sällan i små kar någon längre tid. De bör väl ha närmare 70-100 liter för att inte försöka rymma varje dag eller attackera de andra räkorna.
Nitrittest (no2) köper man i dropptest :) 100 spänn eller något kostar det.
Jag har inte lyckats fått ner temperaturen under 26-27 grader ännu :/ Det följde med en amano med karet, men då ska jag försöka hitta ett nytt hem till den :)
Du kan säkert behålla den ett tag om den är van vid det :)
Jag menade mest "köp inte 10 amanoräkor nu bara" :)