Co2 till 25L kar?
Jag funderar på att skaffa Co2 till vårt nya räkkar på cirka 25-30L.
Jag har aldrig haft Co2 tidigare och undrar om detta funkar?
http://www.pwss.se/product.php?productid=15347&cat=1867&page=1
Vad ska du ha för räkor i?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Det vet jag inte ännu, men funderar på white pearl och någon amano (om inte akvariet är för litet?). Eventuellt någon mer om det inte är korsningsrisk. Det ska även gå äpplesnäckor där i. :)
Kolla upp med nån odlare på redbee eller artiklar där hur känsliga dom är mot Co2.
Har för mej att crystals är känsliga mot vanlig växtnäring iaf dom högre graderna så det är nog bra att kolla upp i förväg hur dom klarar det :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jaha okej. Håller annars på kikar lite på Low Tech men har inte riktigt förstått hur man ordnar detta ännu.
hehe :P jag vet inte ens direkt vad det är :p
Jag rekommenderar inte gödning i små akvarium. Framför allt inte med räkor :) Co2 är dödligt om man gör fel. Lika så kan mäsken komma ner i karet ibland och döda rubbet. Om man nu, som sagt, gör fel en dag :)
Det är nog bättre med små sticks eller något. Såna som man stoppar ner i substratet bredvid plantan.
Okejokej :)
Rätta mig om jag har fel nu! Men du kan ju använda easycarbo och pmdd, easycarbo ska inte vara farligt mot räkor om man använder den korrekta doseringen. Borde ju vara lättare till ett litet kar att använda detta, istället för att krångla med ett klumpigt mäsk system?
Kollade lite snabbt nu, och det finns tydligen många som inte rekommenderar växtnäring till räk akvarium… Jag trodde #6 bara menade att co2 var farlig, men då missuppfattade jag det hela:)
Det finns många som använder växtnäring trots räkor.. men jag vågar mig minsann inte på det :) Det är lite för riskabelt.
Just eftersom näringen sällan behövs. Räkor skitar ner så mycket att det brukar växa som ogräs ändå.
Hoppa över mäsk till ett så litet akvarium. Det blir för svårt att dosera korrekt mängd
Satsa istället på riktiga kolsyrepatroner där du kan finjustera mängden.
Du behöver sedan ett KH test där du mäter karbonathårdheten på vattnet samt pH-test
Börja mät KH och pH utan tillsatt CO2
Säg att du får KH 6 och pH 7,8
Enligt tabellen är C02 nivån lite för låg och du kan då tillsätta C02 försiktigt tills nivån stabiliserar sig på pH 7,0. Då har du en lagom koncentration CO2
Har du väldigt mjukt vatten kan du tillsätta bikarbonat för att öka KH
CO2 gör ju alltså vattnet surare. Men fotosyntesen förbrukar ju CO2 dagtid så på natten kan det vara bra att stänga av CO2 tillförsen. Det kan man göra med en magnetventil kopplad till belysningens timer eller ännu bättre en elektrisk pH-mätare som slår av och på tillförsen av CO2 så akvariet alltid håller ett exakt pH och därmed rätt koncentration CO2.
Mycket att hålla reda på men har du bara sark belysning och bra CO2 system så kommer du verkligen få ett häftigt växtakvarium. Fast jag rekomenderar att ha ett lite störe akvarium för CO2. Börja med starkare belysning och Easy carbo samt växtnäring. Ja, du ska ha växtnäring även till små akvarium fast var mycket noga med doseringen.