Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 858 ggr
idaaforsling
1

Mina första räkor

Jag och sambon ska imorgon hämta ett 25 liters akvarie där det medföljer 1 räka (ska köpa fler så fort som möjligt) och jag undrar nu vad jag bör tänka på? Jag har ingen aning om vad det är för räka eller vad jag ska köpa för räkor men lite allmäna råd?

Bör jag välja sand eller grus? Jag har förstått att mörkt underlag frambringar räkornas färger bäst? Vad ska de äta? m.m

plutopellis
0

Lättast är ju om du lägger upp bild här sen på räkan eller helt enkelt frågar säljaren om art och skötselråd. Lägger du upp här finns det många som kan hjälpa dig att artbestämma sen köper du ju fler av den arten i så fall. Rekommenderar redbee.se där hittar du bra artbeskrivningar när du väl vet vad det är. Och lycka till! :)

idaaforsling
0

Ska försöka fixaen bild ikväll då :)

idaaforsling
0

Finns det förresten någon fisk man kan ha i karet med räkorna?

Här är karet: http://www.blocket.se/vi/44720642.htm

[RadioMG]
0

Får du inte med fiskarna som ingår? Isf hade jag kört på det som det är och ist skaffat en massa växter bara samt nga sniglar.

idaaforsling
0

Men jag tycker det känns hemskt litet med 25 L för guppys och neontetror? Tänkte sätta över dom i mitt 400L där mina guppys går och sälja av dom då jag ska byta inriktning. :)

[RadioMG]
0

Jaha, men det låter smart! Jag håller med dig, det är för litet.

Kanske detta kan vara ngt http://www.cyberzoo.se/djurprodukter/akvaristik/vattenpreparat/vaxtnaring/jbl-aquabasis-plus-5l-vaxtnaringgrus-1.html plus en massa "klängväxter" till räkorna.

idaaforsling
0

Jag förstod inte riktigt va det var? Så dålig beskrivning :p

[RadioMG]
0

Det är grus med "inbyggd" växtnäring som jag förstod det. Tydligen bra för växter och även räkor.

idaaforsling
0

Jaså okej :p

idaaforsling
0
plutopellis
0

I 25 liter är det inte många fiskar som trivs. Skulle inte rekomendera någon med räkor. Rasboror går med räkor men 25 liter är litet… Men gå in på zoopet och kolla rasboror kan ju gå..