Malawi eller Tanganyikaciklider
Vad är det egentligen för skillnad på dessa, hur skiljer sig deras biotoper åt?
Vi är sugna på att starta ett kar med någon av dessa men vet inte vilka.
Dom kommer ifrån två olika sjöar men sedan är skillnaden inte så stor.
Däremot ska man inte blanda vissa av arterna med varandra för vissa av dom är riktigt elaka & revirhävdande.
Okej. Men om jag bygger lite med stenar och så, så kan jag egentligen ta vilken sort jag vill sen? Alltsa malawi eller tanganyika?
japp det är ingen skillnad direkt på biotopen från dessa bägge sjöar.
googlar du på respektive sjö så får du dessutom fram rätt info & ph och då vet du ju hur mycket du behöver höja ditt nuvarande ph värde.
Tack för hjälpen! :)
Köper man medel för att höja ph:t eller gör man de på annat sätt? Tror jag har ganska högt redan, nästan 7,5 om jag inte minns helt fel.
Ok om du har såpass högt ph så rekommenderar jag dig att inte göra något alls med vattnet.
Mitt ph värde sjunker lite då använder jag mig av lite bikarbonat som höjer ph.
Men har du 7,5 så gör ingenting för då har du perfekt ph för dessa ciklider.
Okejokej, va bra :)
praktiskt värre
gör vattenbyten & sådant mycket enklare,inget trixande med vattenberedningsmedel & dylikt…
lycka till med vilken art det nu blir..
Jag har ett tanganyika akvarium med synodontis perticola och altolamprologus calvus chisanse. Har ljusa ganska släta stenar och några få växter (gräs från tanganyika sjön) bara för att få en lite mer levande känsla.
Biotop mässigt så är malawi och tanganyika lika, men fisk mässigt så tycker jag personligen att tanganyika är roligare för malawi är så vanligt. Finns många former och färger på tanganyika cikliderna med.
Bästa för att höja ph:t är att andvända ostronkross, nu har du ett bra ph men vill du att de ska ligga stadigt så ha i de. Det fina med ostronkross är att de bara lakas ur vid lågt ph och därmed håller en bra balans av sig själv, så de blir inte för högt.
"Bästa för att höja ph:t är att andvända ostronkross, nu har du ett bra ph men vill du att de ska ligga stadigt så ha i de. Det fina med ostronkross är att de bara lakas ur vid lågt ph och därmed håller en bra balans av sig själv, så de blir inte för högt."
Det lät intressant. Gäller det även för sniglar? Fattar inte varför texten blev så stor som jag klistrade in..
Aa de går säker bra i snäck akvarium med =) Man ska skölja de väldigt noga glömde jag att skriva, annars har man dimma i veckor i akvariet.
Haha de blir så ibland!
Annars rekommenderas ju äggskal, lite därför jag undrar. Det låter ju perfekt att den styr värdena själv. Då blir det lite salt i karet oxå? För skalen är väl fulla av salt?
Dax att ta sambon ut på ostronjakt, haha!
Vart hittar man ostronkross? Lägg gärna in en bild på ditt tanganyikakar :)
Funkar äppelsnäckor med dessa och malawi?
De där med salt vet jag ej, har inte hört nått om de.
Finns i djurbutiker med bra fiskutbud. Aa man kan säkert ha äpplen, men de kanske inte ser så bra ut tillsammans, men de är ju en smaksak.
Få se om jag kan få över en bild till datan =)