Hjälp! Sjuk fisk
Min guppa hane håller på att dö! Han är helt stel och kan inte simma! Har förlorat alla hans fina färger. Vad ska jag göra? Har inga speciella mediciner hemma för fiskar…
Ganska svårt att veta vad det är bara sådär, det du kan göra för att underlätta för os på forumet är att nämna följande:
*Hur länge har du haft fisken?
*Hur stort är akvariumet?
*Har du några andra fiskar i avkarium, vad isåfall?
*Om du nyligen köpt någon ny fisk eller växter till avkariet.
*Temperatur, pH-värde, nitrit nivå på vattnet.
*Hur länge avkariet vart igång.
*Vad du använder för typ av pump/filtrering.
*om du gjort något med akvariumet nyligen t.ex. gjort om inredning, gjort rent osv…
*Eventuellt en bild.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Har haft akvariet i 2 år Massor med andra guppa och plat Inget nytt 3 andra guppa dog på samma sätt i går 56 liter 24.5 graderna vattnet
Kanske ålder?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Men liksom 4 st på 2 dagar? Och dom e ju bara ca 8 månader?
Har du ett nitrittest hemma? Jag antar att svaret är nej.. Så prova att göra ett vattenbyte på 30-40% nu ikväll :)
Så imorgon kan du be dina föräldrar att åka till djuraffären och köpa ett nitrit-test. No2-test heter det.
Det kan vara så att du matat lite för mycket, eller att något annat hänt med akvariet så att du fått nitrit nämligen. Det är ganska vanligt, och dödligt för fiskarna.
Okej