Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1979 ggr
Eva123
0

Hjälp fiskarna dör!!!!!!!!

igår köpte jag 11 fiskar redan när jag kom hem så märkte jag att den ena sjönk o kunde inte simma upp till ytan den rullade runt o var upp och ner sen dog den 3 timmar senare sen idag så visar en annan samma symptom o det är två olika sorters fiskar ( lyrmolly o platy)

vad ska jag gör är det nått smittsamt eller är det nått fel med vattnet eller?

SNÄLLA HJÄLP MIG!!!!!!!!!!!!

[dynamitella]
0

Ta det lugnt :)

Berätta långsamt och ordentligt alla stegen som du gick igenom från det att du startade akvariet. Jag behöver veta följande:

1. Hur länge sen var det du startade akvariet?

2. Har du haft akvarier och fiskar förut?

3. Hur stort är akvariet?

4. Hade du redan andra fiskar? Vad för några?

5. Hur släppte du ner fiskarna? Under hur lång tid?

6. Hur är vattenvärdena? Temperatur, pH och nitrit vill jag veta.

7. Om du nyss startat akvariet, använde du då vattenberedningsmedel eller flytande filtermedia?

Min preliminära dom är att du stressat fram fiskarna. Man ska aldrig köpa 11 fiskar på en gång om akvariet är nystartat. Men vi kan säkert lösa detta. Bara det tas i lugn och ro.

Eva123
0

Ok!

1. Detta nya startade jag igår.

2. Ja, jag har kampfiskar i andra mindre akvarium.

3. 54 Liter

4. Ja fast i andra akvarium.

5. Vi gjorde som dom sa i affären. Påsarna gick dock i sönder av sig själva, så det gjorde att vi satt över vattnet som var i påsarna ner i en skål tillsammans med alla fiskarna. Vi tog vatten från akvariet (lite i taget) ner i skålen. Sedan efter 2 timmmar så satt vi ner skålarna och lät fiskarna sakta simma ut i akvariet. 3 timmar senare dog första fisken sen dog den andra fisken ett dygn senare.

6. Mellan 25-26 grader i temperatur, vi fick ett bakterie-rör från affären som vi la ner i akvariet innan fiskarna var där.

7. Vi hade det bakterie röret och knäckte på sidorna som vi skulle sen rann det ner.

Det stressades lite när alla påsarna sprack efter varandra.

[dynamitella]
5

Jadu. Då är problemen många och för mig självklara :( Jag behöver nu att du sätter dig ner och läser på en massa om fiskar och akvarium.. För du har inte fått den informationen som behövs för att fiskarna ska må bra. Jag ska leta upp lite länkar till dig!

När man startar ett akvarium ska det gå till såhär, tillexempel.

Steg 1. Läs på internet  om hur man startar akvarium. Läs på om vilka fiskar du vill ha och deras krav för akvariet.

Steg 2. Köp akvarium, sand och tillbehör. Fyll på med vatten och använd flytande filtermedia/bakteriekultur och vattenberedningsmedel. Köp rikligt med växter.

Steg 3. Köp 2-3 fiskar (tidigast ett par dagar efter start av akvarium). Koppa i dem mycket långsamt under en timmes tid. Mata sparsamt.

Steg 4. Om allt gått bra i ca 3 veckor kan du sen öka mängden fisk. Exempelvis 10 tetror eller 5 levandefödare till ett 150 liters kar. Vid mindre kar är det mindre fisk som gäller. Utför veckoliga vattenbyten och mata sparsamt.

Steg 5. Cykeln är igång och allt ska rulla på.

Om jag hade varit du hade jag med en gång (imorgon) gått ner med samtliga fiskar till affären (inkl. de döda) och krävt varenda krona tillbaka.

Sen starta om akvariet som jag skrev, och läs på i lugn och ro. Mollys behöver större än 54 liter, och 11 fiskar första dagen är helt absurt :)

I grund och botten kan jag inte påstå att jag "ser hopp" för detta. Fiskarna kommer fortsätta att dö om de går kvar i detta akvarium.

Eva123
0

vad för länkar rekommenderar du?

Fridaaaa
0

#4 Här inne finns t.ex många bra trådar och artiklar :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eva123
0

Ok tack, kommer alla att dö av fiskarna?

Fridaaaa
0

#7 Inte säkert, men du måste fixa det så fort som möjligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[dynamitella]
0

Precis. Jag kan inte påstå att dina fiskar kommer att dö. Men chansen är stor, ja, om du ignorerar problemen :)

Eva123
0

Ok:(

[Gudrun-Berit]
0

Några andra länkar ni rekommenderar?