Scalare jagar diskus
Inköpte 3 diskusar idag till mitt 240 l akvarium. I början var de väldigt sega men nu har de kommit fram och börjat böka omkring lite.
Men nu har min ensamma scalare hane börjat jag dem, speciellt en av dem. Hur mycket stress tål diskusarna?
Enda möjligheten jag har är att flytta ensamma scalaren till mitt 180 l och hoppas på att han låter kardinalerna leva. fjärilscikliderna borde han ju fungera med.
MVH Erika :)
Varför har du en ensam scalare? :) Det låter nog hälsosammare att omplacera honom till någon med fler eller i alla fall en partner.

För att han har lekt ihjäl 3 honor och jag inte hittat en ny hona i hans storlek.
Hoppsan. Ja då förstår jag.
Jag vet tyvärr inte vad du kan göra. Jag hade inte stoppat ner honom till småfiskarna om han är elak mot stora.
En samlalåda vore väl rimligt tills vidare. Vi vill inte att han stressar ihjäl diskusarna.

Saken är ju den att han gått ihop med sorgmanteltetror, glödbandstetror och en kampfiskhona utan att bry sig i dessa. Så tror inte han skulle attackare fiskarna i 180 l.
Frågan är väl om han äter upp dem eller om han vantrivs för att karet är mindre.
Prova. Börjar han käka dem så avbryt.
Ja Diskusar är känsliga mot stress,behöver minst 250l och ska helst gå i grupp på minst ca 6 st när dem är mindre. Hoppas min korta info hjälpte:D

Det värsta är väl att han tar dem på natten.
Eller också flyttar jag honom och sorgmantlarna till 180 och kardinalerna till 240, diskusarna är inte jättestora så tror inte dem får in dem i munnen.
Bra idé.

Fast då kommer han såklart ta mina räkor :( Sjutton också. Får se hur han är imorgon, kanske bara ska visa upp sig?
Annars får han bo i en samla låda tills han flyttar, har lagt upp en annons iaf.

Idag jagar han alla 3. Men inte hela tiden. Diskusarna kaxar sig sinsemellan också. Vet inte hur jag ska göra, diskusarna verkar inte stressade och de får komma fram till maten utan problem. Och i nästa sekund simmar dem harmoniskt tillsamnans innan scalaren jagar igen.