Otocinclus Vittatus
Någon här som sett sina Otocinclus Vittatus "Leka"? Alltså spawna, lägga äggen.
Jag hade inte riktigt tänkt på att de ens gjorde det förräns igår då jag fick se min ena (tydligen hanen då) simma efter honan hela dagen och jag såg då också när äggen lades så just nu har jag några st ägg på rutorna vad jag kan se efter dem :) Har bara 2st i det karet och de går med räkor.
Så någon annan som sett denna aktivitet och kanske tom lyckats "odla" dessa? Undrar just nu vad jag ska göra för att få äggen att överleva. Försökt hitta lite information men det verkar inte vara så vanligt att man får dessa att spawna i akvarium ens?
Tips och era egna erfarenheter gällande detta uppskattas! Informationen kan jag givetvis hitta via lite googlande, vill mest höra hur ni själva gjorde :)
Oj! Ottosar är svåra att få att leka och få avkomman att överleva. Endast ett fåtal människor har lyckats vad jag vet :)
Titta här. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329
De har inte ens guld-valör, som de får när någon fått avkomma från arten i sverige.
Dokumentera så mycket med bilder och filmer som du kan, och försök att rädda äggen :) Skriv gärna lite om karet och vattenvärdena, så att fler kanske kan återskapa förhållandena och odla sina egna.
Än en gång, gud vad roligt!
Ah! Då ångrar jag verkligen att jag inte filmade när de höll på igår. Pågick nämligen hela dagen! Ska ta bilder på äggen och nu läste jag att de kläcks inom 2-3 dagar! :D Så hoppas hoppas verkligen att jag får åtminstonde en liten överlevare. Men har också läst att de oftast inte överlever :(
Jadu, PH ligger på runt 7-7,5 och gradantal är på 24.
Jag kommer låta äggen vara kvar, enda jag har "odlat" innan är Platy och räkor samt äppelsnäckor. Detta verkar lite avancerat för mig. Jag har liquifry och massor med småmat så jag hoppas jag kan lägga i sådant så att ynglena får i sig det.
Vad kul :)
Vad går det för andra invånare i akvariet?
Grattis! Vad roligt!! :)
Det skrev jag, endast räkor :)
Jag som läste texten noga, tyckte jag. Haha.
Men det är ju bra. Det ökar chanserna för kläckning :)
Ja, räkorna har då inte vart där och pillat på äggen än iaf :) Jag uppdaterar här så fort de kläcks eller om äggen försvinner. Bilder om det är någon överlevande och man ser dem :p
Tass! Roligt!
Försökt kolla runt lite och har sett runt 10st ägg. De brukar lägga runt 20 tydligen men har nog en del gömda i växterna.
Åh vad spännande!!
Idag så är äggen borta från rutorna, men det betyder inte att de har kläckts utan kan bara vart så att de ramlat ner. Tycker jag verkar skymta lite ägg på botten. Om de inte kläckts nu så borde de kläckas imorgon.
roligt! :D
vill följa tråden:D
Äggen är nu borta och ska ha kläckts nu :) Dock är ynglen så pyttesmå och genomskinliga så det kommer vara väldigt svårt att se om några ens överlevt, så får vänta några veckor och hoppas de blir synliga! Annars så lär de ju para sig igen :)
Åh hoppas vi får se något yngel framöver!
Nu precis när jag kom hem så kunde jag räkna till iaf 6st yngel!! Är grymt glad, trodde inte att det hade blivit något av det :D Har tagit bilder men har inte tid att ladda in dem just nu men kommer strax!
ååh, jag längtar efter bilderna! :D hoppas dom överlever
Wiiii!!!! :)
Ååh!! Du måste lyckas föda upp dom! :D
-Rasmus 🌈
Nej, så roligt!
Ja, tur att de bara ska äta alger så det finns det ju gott om på glas och sedan ägger jag ju i små små extrabitar här och där :)
De lever än :) Snabba är dem!
nej vilken sötnos!! :D
Tänkte filma dem om det blir så att man faktiskt kan se dem genom systemkameran, men jag hade råkat lämna den på över natten så batteriet var helt slut -.- Så film kommer senare!
Men så fin!!
Oj så kul och vad söta de är de små liven, denna tråd måste följas!
Gud va roligt!
Nu är de 3 dagar gamla och jag kunde se 14st på mina rutor imorse :)
Så roligt! Grattis igen 
Roligt, grattis! Så söta 
De lever än om ni ville veta! Har börjat få lite färg nu :) När jag skulle ta macrobilder denna gång så hade andra kameran dött, haha! Så bilder någon annan dag :P Film får nog komma när jag fått hem mina mellanringar till systemkameran.
Jösses vilken liten sötnos! Grattis!
ser fram emot nya bilder!
Det har kläckts fler ungar!! o______________o
Sitter här och är grymt överraskad! Tyckte jag såg något äggliknande för några dagar sedan och att hanen vaktade honan en del, men tänkte inte mer på det! Men ser nu att det finns nya yngel!
Detta måste betyda att otocinclus kan "para" sig en gång i veckan?!
Tyckte inte mina hade växt så mycket alls, men nu ser jag ju skillnaden :)
skoj:D
Haha! Grattis!!!!! :)

Grattis, jösses å skojigt! Och jättekul att få följa dig i den här tråden! 
det låter ju verkligen som att dina fiskar tycker det är mysigt i ditt kar… *fniss*
Så Fina ! Har precis varit och köpt tre Otocinclus Vittatus , de får gärna bli fler här också!.
Roligt att få följa dina små…
Kul att det går bra för dem och att de kläckts fler
Vad otroligt fina!! Och så roligt att dom trivs så bra hos dig och ynglar av sig massor. Ska du sälja? 
Ja, sälja lär jag ju göra om det blir så att de växer upp till den storleken :P
Jättekul. Grattis!
Då måste jag ju fråga vart du bor? Dom är verkligen jättefina!! 
Stockholm :)
Typiskt!
Det är ju jättelångt bort..
De lever än, även de nya bebisarna :)
Vad roligt! Jag köper några stycken av dig sen 
ja kul att folk är intresserade :) Dock skickar jag inte fiskar.
Kanske går att ordna transport - Har en dotter som jobbar på Birka crusiz 
Oooo, hur går det? Köper gärna av dig om du har kvar? =)
Jag vill med ha men det beror på vart i sthlm du finns. Och om det finns kvar några.
Hej! Jag kommer att behålla de 2 som överlevt, jag höll på att ommöblera akvariet osv och då strök några med tyvärr! Men de är ju inte så dyra så jag brydde mig inte riktigt om att sälja dem, hade nog bara spridit ut dem i mina akvarier. Mamman och pappan har inte lekt något mer iaf.