Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 2362 ggr
Soda2
0

Röda mygg

Här inne vet jag att det varit en hel del prat om det dåliga med röda mygg men jag hittade inet så mycket när jag sökte så vad är det som är så farligt med det, det diskuteras på akvariegruppen jag är med i nu o alla anser tydligen det är bra o det skulle inte säljas om det var dåligt osv osv…

så kom igen bomba med fakta om dessa nu

Gurky
0

Här har du en tråd där man diskuterar röda mygglarver:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=152012&highlight=r%F6da+mygg

Sen så kan man göra en enkel sökning så kommer detta upp:

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ie=UTF-8&ion=1#hl=sv&sclient=psy-ab&q=bloodworms%20allergic%20reaction&oq=&gs_l=&pbx=1&fp=8ec19153b00cf2ba&ion=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&biw=1680&bih=925

Anledningarna att dom inte är så bra för fiskarna är för att dom räknas som skräpmat och har hullingar på sitt exoskelett som har en tendens att kunna fastna/göra skada invändigt på fisken.

Finns många andra bättre alternativ så man slipper även utsätta sin familj för risken att drabbas svåra allergiska problem.

Soda2
0

Ja man har ju försökt o tala om sån tmen nej det går inte hem där, djuraffärer säljer dem o om de vore dåligt skulle det bli förbjudet så går resonemanget där

o alla hyllar en specifik djuraffär i denna gruppen o de säljer detta så dräför är det bra (ve dem som snackar skit om denna djuraffär suck).

tackar så mycket för infon (de kräven vetenskapliga studier annars är det bara åsikter o det går inte o lita på)

GuUuLd
0

Får man fråga vad det är för grupp? Är med i ett par, tre, fyra stycken men inte denna låtet det som :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Gurky
0

Så kan man inte resonera…bara för att en affär tex skulle sälja ett 10l kar med 10 fiskar till innebär inte att det är bra (ja jag har sett det hända).

http://www.ehow.com/about_6686389_bloodworm-allergies.html

http://www.allallergy.net/fapaidfind.cfm?cdeoc=723

Soda2
0

Det är en scepfik grupp för det område jag bor i så ingen "allmän" grupp, tyvärr är gruppen mycket lull lull o man får inte säga till folk när de gör fel tyvärr (som att en har en ensam Diskus eller en annan nesam pitbull pleco "gurun" som äger den butik alla ser upp till har sagt attd et går bra så då går det bra.

Alla blev väldigt uppjagae o nästan attacerade mig när jag kom med infon att det finsn risker med detta foder, många av dem är sånan som matar med detta vad jag förstått så de känner isg väl kansk ehotade vad vet jag.

Tackis å mycket Gurky för all hjälp med info uppskattas verkligen.

(fick även hjälp av en som kände till en vetenskaplig studie gjord om dett ao där slytsatsen var att det stämmer det jag säger).

Gurky
2

Säker på att det inte är en sekt som du är med i ;)

kallepudas
0

#5 Tyvärr är det så att om nån "guru" sagt en viss sak så tror alla på det & det finns inte en chans att dom kan ha fel.

Dom har ju hittat gamla plåtburkar & bildäck i haj-magar så det är väl rätt uppenbart att fiskar äter vad skit som helst men om det är bra eller ej är ju en helt annan sak som du menar.

Stå på dig & sprid dina erfarenheter & kunskaper till andra istället så får den där gruppen hållas med sin guru-tro…hahaha

Gurky
1

#7 Ja men precis! En rolig sak man kan göra är att man har två skålar, en med godis o enmed frukt. Jag kan slå vad om att godisskålen tar slut först. Om nu inte människan "vet" vad som är bäst att äta, hur ska då en fisk veta det? Anledningen till att fiskar blir så till sig av just röda mygglarver är för att dom har en väldigt stark doft.

Soda2
0

haha ja precis jag avslutar denna diskution med dem jag når inte fram till dem ändå ( otrots att de fått en vetenskaplig stuie om detta så har jag ändå fel).

Blir istället anklagad för att vara hård o inte acceptera att andra inte tycker osm jag.

de har minsann matat med detta i många år utan problem.

Jag ser inte denna persons om en guru då jag vet att han säger tolika saker som absolut inte stämmer, visst han ÄR kunnig men rätt gammal i sina kunskaper o åsikter (tokiga saker man hört tja att alla andra färger än gul på äppelsnäckor kommer av att de färgar dem, att man kan en ensm Diskus, att kampfiskar gå oo ha med alla andra fiskar^* har har själv flera hanar ihop med honor i ett kar med tetror o annat* O jag fick rådet att skaffa en scalar som yngelätare jag har bara ett 180 liters.. hmm

rudyC
0

jisses jo man har ju hört en del med det du skirver  tar ju fan priset!!! haha

*lol*målade snäckor!!

OlleA
0

"Det är bra för annars skulle det inte säljas". :)

Det är bara i reklamen som allt affärerna säljer är bra. I verkligheten styrs utbudet av vad folk frågar efter. Röda mygglarver är ett väl etablerat frysfoder, alltså köper folk det. De lär vara den mest allergiframkallande produkten som säljs i svenska affärer (alla kategorier) och hade inte akvarister varit en så liten grupp hade de med största sannolikhet varit förbjudna sedan länge. För en del år sedan försökte någon lansera "allergifria röda mygglarver" som hyllades av en del och sågades av andra. Någon större succé blev de dock inte och nu har jag inte hört något om sådana på länge. Även om det säkert finns folk som hävdar att röda mygglarver är bra, tycker jag att det är bättre att köra enligt försiktighetsprincipen. Det finns ju annat foder som är minst lika bra men inte alls så allergiframkallande. Vita mygglarver exempelvis. Sedan ska man helst inte ta i något frysfoder utan använda en pincett när man matar med sådant.

Olle

theraphosa
0

Rödamygglarver är lika "dåliga" som tubifex ungeför. De är feta, kan orsaka förstoppning hos fisken och är inte specielt näringsrik.
Man kan mata me de men inte som ett bas foder. Bör vell ges i mottliga mängder.  

Vissa säger att de ska vara bra för levande födare, för att "de ingår i många av de arternas natuliga föda" men jag vet inte.

Peckoltia
0

De röda mygglarverna är starkt allergiframkallande, det står även på baksidan av förpackningarna, dessa mygglarver lever ofta i förorenat vatten.

Jag vet att i alla fall kampfiskar får förstoppning av dessa röda mygglarver och dör tillslut.

Jamie+Engla
0

Mina Axolotl älskar röda mygg ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Gurky
0

#14 Bara för att nåt "älskar" maten betyder det inte att det är bra ;)

Jamie+Engla
0

Bara för att vara så.. Vad ska dem äta då?

theraphosa
0

#16 axolotter brukar man ge dagg mask. Även artemia och liknande frysfoder.

Jamie+Engla
0

Kan prova lite olika senare.. Men mina lever och frodas bra med röda mygg :) Vill inte störa den balans jag har och inte så länge de mår bra ;)

LindaNov
0

Vadå allergiframkallande? På vilket sätt? Jag tog i mygglarverna men kom sen på att det kanske är bra att använda handskar. Vill gärna veta vad för allergi och mot vad?

Gurky
0

Deras hemaglobin. I värsta fall kan man inte ens vistas i samma rum som akvariet står i. Blir du allergisk så blir du allergisk mot alla former av kräftdjur vad jag vet. Finns en hel del studier om ämnet om du orkar googla.