Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2290 ggr
Kimji
0

Städande snäcka?

Jag har tänk lägga ner allt vad fisk och andra större djur heter och nu ha ett kar med endast växter som dekoration, plus några mindre snäckor som "trädgårdsmästare".

Finns det nån snäcka som är extra duktig på att äta döda växtdelar men lämnar de som lever? Hittills har jag haft äppelsnäckor (jag vet att de förbjuds nu), malaysiska sandsnäckor och ett gäng andra skräpsnäckor. Men jag har inte upplevt att nån av dem rört växter som dött utan de blir bara liggande som gegga. Nån som har tips på en snäcka?

theraphosa
0

Äppelsnäcka är de första jag tänker på men dem är tyvärr inte lagliga längre. 

Så du kan ju tässta andra enklare snäckor som Anentome helena (äter andra snäckor), posthorns snäckor (städar) Neritina sp (städar och stökar ner med ägg) osv. Sen finns de lite svårare som elefantsnäckor och Faunus ater (äter alger och växter). De är ju kul att blanda lite och tässta olika.

Sleggyman
0

I mitt räkkar så har jag sandsnäckor och posthorns snäckor båda förökar sig som ogräs men jag har inga alger och de växt delar som börjar se smårisiga äter snäckorna ner på 1 dag eller 2.De friska växterna rör de inte alls. 
Sandsnäckorna ser jag bara på kvällarna och morgonen. Köpte 10st nu är vell kring 50-60st flesta småttingar :)

Ps: Sandsnäckor räknar jag inte som "skräp" snäckor, De håller rent substratet genom att gräva ner dyngan som i sin tur ger dina växter näring och äter alger och döda/döende växtdelar på nätterna :) bara bonus med dom.