Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1314 ggr
-Cissi-
0

Snäckor

Jo eftersom äpplen nu är förbjudna undrar jag vad det finns för andra snäckor man kan ha i akvarier.

Är det nån som har bilder/info på lagliga snäckor?

Har sett bilder på snäckor med typ piggar på skalen som jag tycker är fina nån som vet vad dom heter?

// C

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[dynamitella]
0

Jag tänkte sätta ihop alla kända arter som går att få tag på i en tråd snart :) Med bilder och sånt.

[Hjärnans-virvlingar]
0

Jag har rosa posthornssnäckor som håller på och tar över hela akvariet… Sådana kan du få köpa av mig om  du är intresserad. 10st för 20:- +frakt.

-Cissi-
0

Dynamitella :) Super!

#2 Tyvärr är jag inte så intresserad av posthorn

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

The
0

Tag bort alla snäckor från vattnet !!! Jag har fått lärt mig att snäckor läcker ut NITRIT som är dödligt för fiskar!!! Jag använder endast plastdekorationer i akvariet.

[dynamitella]
1

Alla djur i akvariet hjälper till att bilda nitrit.

Läs på en aning mer om nitritcykeln och skaffa dig riktiga växter istället, så ska du se att nitriten lägger sig snabbt. Mycket växter och ordentliga vattenbyten kan få vilket kar som helst i balans :)

Man ska inte ta bort alla snäckor bara för att slippa nitrit, det förstår jag inte alls. Då kan man lika gärna ta bort alla fiskar också ju.

-Cissi-
0

#4 ursäkta men vilka snäckor syftar du på? och vad har plastdekorationer med saken att göra?

Pokeii
0

Hur stora blir posthorn?

[dynamitella]
0

Mellan 1 och 1.5 cm i diameter :) De största jag sett var 2 cm, men de brukar stanna i växt tidigare.