Vad för fel, räkor dör :(
Hej! Jag har fått ett problem. Mina räkor börjar plötsligt dö, efter att jag hade lagt in en ny växt i akvariumet. Det började med att alla simmade upp mot ytan och sen så sjönk de ner mot botten, med ryggen först, men de reste sig sen och började simma igen, och göra samma sak. Kan detta bero på växten som jag lade i? Har hittat ett flertal räkor döda, hoppas inte att alla dör. Har jag gjort ngt fel? Vad kan jag göra? Tacksam för svar :)
Låter lite som syrebrist…
Kör ett delvattenbyte och se om det blir bättre.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Ok, tack. Det ska jag göra :)
Syrebrist är det med säkerhet inte. Det är den nya växten. Eller snarare ohyremedel på den.
Skrubbade du den noga i kranvatten innan du planterade den? Växter från affären innehåller direkt dödliga medel för räkor. Det är oehört viktigt att man rengör alla växter noga. Helst ska de stå i ett eget bad i ett par timmar, medans man byter vatten hos växten.
Lika så kan den vara giftig för räkorna i sig själv om det är en sumpväxt.
Ta upp växten och rengör den, och gör ett 50% vattenbyte, så kanske räkorna klarar sig.
Ps. Är det en Selaginella wildenowii så släng den omedelbart. De är giftiga för räkor och säljs som akvarieväxt trots att det är en sorts ormbunke som hör hemma i skogen.
Aha ok, det visste jag inte. Rengjorde inte växten utan lät den stå ett tag i rumstemperatur som hon på djuräffaren sa, men hon visste antagligen inte att jag hade räkor x). Ska rengöra den direkt och göra vattenbyte, men räkorna ser inte ut att må så bra :( Men då vet jag det framöver, tusen tack :)
Ingen fara :) Hoppas att det löser sig för dig!
Jag förlorade mina allra första räkor på det viset. Tyvärr klarade de sig inte. Men på senare tid har panik-vattenbyte kunnat rädda dem.
Rengjorde växten och gjorde 50% vattenbyte, men tyvärr så hjälpte det inte och alla mina räkor dog ;( Men tack för all info dynamitella, för då vet jag tills nästa gång :)