Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 857 ggr
Fiskbiten
0

Flytt av akvarie

Jag ska få hem ett till akvarie med fiskar och hela kitet så att säga. Jag har aldrig tagit hem fiskar och akvarie förut så det är nytt för mig. Det andra jag har är startat från grunden så då transporterade jag inte vatten och fiskar samtidigt.

Min fråga är om jag ska tömma halva akvariet och fylla på resten med nytt sen när det kommer hem till mig. Och kan fiskarna bara släppas i eftersom deras vatten finns kvar? Annars brukar man ju lägga dom i påsen dom transporteras i och vänja dom ca 20 min vid det nya vattnet. Jag är ingen "fena" på detta så jag uppskattar kunniga svar.

xanna
0

Får du med dig hela kittet hem, så borde du kunna starta upp hela akvariet på studs.

Själv flyttade jag hela mitt egna akvariet i flytten för 3 år sedan och den processen såg liknande ut. Det gick fint och alla växter och fiskar tog det väldigt bra.

Hur lång tid har du på dig?

Man kan alltid sätta vatten i hinkar på "mogning" hemma, som man fyller på med. Så slipper de för mycket nytt kranvatten.

Fiskbiten
0

Jag ska hämta det om 1 vecka.

xanna
0

Frakta hem grus, djur, inrdening  och växter i hinkar med akvarievattnet.

Ställ iordning och inred akvariet. Fyll på med det vatten du har med dig och en del nytt vatten (Gärna mognat). När du känner att akvariet lugnat sig så låt fiskarna flytta in.

Jag tror inte du kommer ha några problem alls faktiskt.

Fiskbiten
0

Tack för bra svar.

Fiskbiten
0

Tyvärr blev det inget akvarium och fisk för mig. Säljaren hörde aldrig av sig igen trots att jag hade bokat det av henne.

xanna
0

Tråkigt när förhoppningar inte blir av. :(

Håller tummarna för att det snart kommer en ny möjlighet. :)

Fiskbiten
0

Kom en ny möjlighet nu. Men behöver jag verkligen safestart m.m eller räcker det om jag tar med så mycket av vattnet från akvariet när vi flyttar det?

LindaNov
0

Jag har både akvarium och fisk…

Fiskbiten
0

#8 Hur menar du?Obestämd

LindaNov
0

Har ett jag kan sälja och om du inte har bråttom har jag yngel.

Fiskbiten
0

Det var snällt. Men jag har redan betalt det här akvariumet.

CaptainBunchie
0

#7 - Jag använder mig av Happy-Life's Evolution, är som AquaSafe fast billigare och räcker längre. Om du har med dig 50% eller mer av det gamla vattnet borde det hålla endå, men om du vill vara på den säkra sidan så skaffa medel. :)
Det är klart, om du köper ett akvarium som är flera hundra liter kan det kanske vara svårt att få med sig på pass mycket vatten. :P

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Fiskbiten
0

Tack för alla tips. Nu har jag bestämt mig att även sätta i mina egna fiskar i det nya akvariet+ dom nya. 110 L är bättre än 56L. Så spännande.