Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1540 ggr
[dynamitella]
0

Svärdbärare dödade scalare

Detta måste höras. För några veckor sen när jag var hos mormor och morfar så såg jag en liten, liten svärdbärarhane (ca 3.5 cm stor, 6 månader gammal) som jagade en stor red devil scalare. Jag tänkte inte mer på saken och gick hem.

Igår kommer jag tillbaka och får höra att denna svärdbärare har jagat IHJÄL scalaren! Och de har inte gjort något åt det. De förklarade att den lilla hanen stod och rammade denna stackars scalare om och om igen tills han stod i en hörna och inte kunde röra sig, och dog till slut.

Så idag ska jag dit och avliva fanskapet. Icke att han ska döda fler av scalarerna som jag fixat till dem.

Jag ska se om jag kan filma det först. Han är elak mot den kvarstående (12 cm stora) scalaren också. Så ska ni få se.

Gurky
1

Kan du inte omplacera den istället?

[dynamitella]
2

"Mördarmaskin på 4 cm skänkes"?

plutopellis
0

Nä det går nog inte, har de väl börjat så… Har själv svärdbärare med skalarer så blir lite chockad av historien och riktigt tråkigt att de inte tog bort fisken själva tidigare :(

[dynamitella]
0

Ja, jag är lite arg faktiskt. De låter gärna fiskarna dö av sig själv också. Varje gång jag hälsar på är där någon fisk som måste avlivas. Så det är knappt roligt att komma dit längre :(

(Varför de blir sjuka till att börja med vet vi inte. De verkar helt enkelt inte kunna hålla levandefödare vid liv länge. Alla andra fiskar mår bra).

Gurky
1

Kan funka om man har den med andra "tåliga" fiskar.

Hade en rocka en gång som var extremt duktig på att få aggressiva fiskar att bli lugna :P

[dynamitella]
1

Ja. Men det är en svärdbärare vi snackar om. Det är inget jag går över lik för att omplacera :) Kort och gott.