Möblera hos räkorna
Hur gör ni när ni ska möblera i era räk kar? Tar ni ut alla ni hittar o sen släpper tillbaka dom igen när ni är klara?
Ska nämligen sätta in en rätt stor rot i karet men är livrädd att jag ska mosa räkorna. Vissa är sååå små så de knappt syns..
Gör man det riktigt långsamt kan man låta dem vara kvar. Det gäller bara att millimeter för millimeter sätta ner roten, vicka den lite lite från sida till sida också, så att eventuella räkor flyttar sig.
Jag har möblerat om trots hundratals räkor och inte upplevt att de klämts :)
Jag håller med dynamitella.
Det är så mycket mer stressande för akvariet att hålla på och fånga upp alla räkorna.
Enbart störa ordningen när man måste och om man måste så ska man göra det långsamt, metodiskt och effektivt.
Tänk igenom vad du ska göra, innan du börjar.
Okej ska allt testa det =)
Dock verkar mina räkor vara väldigt nyfikna och bara vara ivägen när man ska göra något (plantera växt oså) skulle även håva upp överbliven mat o då var det en räka som satte sig på håven :P
Alla räkor är så enligt min erfarenhet :)
Men jag vet också att de "panikhoppar" om man skakar på objektet man har i handen. Så genom att försiktigt vibrera roten lite i handen (svårt att förklara hur) så hoppar samtliga räkor av :)
Det gick bra o sätta ner roten, pojkvännen hjälpte mig. :) Räkorna klättrar på den o verkar tycka om den :D
Var och köpte lite växter idag och fick med lite javamossa(ca 1dl) han tyckte att mossan var som ogräs så fick det gratis haha!
Men nu till frågan: Jag satte fast lite på roten, men satte inte fast den med någon tråd eller så, kommer den ändå att växa fast?
Vad kan man mer göra med mossan?
Då är det nog bara att ta upp roten igen och binda fast det ordentligt med sytråd eller fiskelina :)
Det flyter gärna bort och fastnar i pumpen. Så jag virar fast det tight som fasen och låter tråden sitta kvar tills den ruttnar bort (lagom tills dess har mossan växt fast, annars inte).
Fast den sitter fast i en glipa ungefär, svårt o förklara :P Den verkar inte påverkas av pumpen (har även nylonstrumpa) så den försvinner nog inte in i pumpen =)
Annars är det bara o ta en tråd o sätta fast den =)
Okej :) Ja, ibland trycker jag fast mossan i glipor också. Det tar bara lite längre tid för det att fästa då all mossa inte rör roten.
Men fungerar det så låt det absolut vara.
Okej =)
Hur gör ni när ni klipper ner vissa växter? Samt de blad som blivit halvt uppätna, .