Hur stora blir sugmalar egentligen?
Hur stora blir bruna (typ lite prickiga) sugmalar egentligen? Vi blev med akvarium i februari (efter att mina föräldrar dött och vi fick ta hand om det). Då innehöll akvariet två ca 4-5 cm albino pansarmalar och två ungefär 4 cm långa bruna sugmala. en sugmal dog under transport så vi har med andra ord två pansarmala och en sugmal. Eftersom akvariet är lite så har vi låtit det vara så. De får algtableter (det skulle de visst äta enligt djuraffären) som mat.
Nu är sugmalen nästan dubbelt så stor dvs ca 7-8 cm och jag börjar seriöst fundera på hur stora de egentligen kan bli. Kommer han eller hon växa ur vårt pyttelilla akvarium?
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
sugmal kan bli upp till 12 cm och uppåt
Oj, jag tror vi behöver ett större akvarium.
ja det får du nog ha hihi . Min sugmal blev 20 cm
Det beror ju helt på vilken art det är, en vanlig Ancistrus blir väl omkring 12-15cm. Sen finns det som kan bli 40cm+.
Det finns hundratals olika arter av det ni kallar "sugmal" så hur stor den blir är omöjligt att säga så länge man inte vet exakt vilken art det rör sig om..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#3 Kortaste sidan på vår miniakvarium är typ 20 cm.
Du kan inte försöka ta en bild på malen så är det lättare att se vad det är för typ av mal? :)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Bästa bilderna jag fick till. Fota i akvarium var inte precis lätt. Han eller hon är iaf brun, lite spräcklig i färgen med ljusare toppar på rygg och skjärtfena.

Det ser ut som en vanlig ancistrus/skäggmunsmal. Och den blir inte så mycket större än 8-10 cm. Däremot kan de bli riktigt gamla. :)
Måste bara fråga en sak om just Ancistrus! Är det okej att dom är ensamma eller vill dom ha en kompis-ancistrus? Hade två men den ena dog nyss. :(
De fungerar bra själva. Hanarna är väldigt måna om sin avkomma, men annars är de inte särskilt sociala fiskar.
Jag har hört att malarna växer beroende på hur stort akvariet är. Jag hade en mal, vet inte vilken sort det var, i över 10 år och denna växte sig till nära 30 cm i ett 110L kar.
Det stämmer som du säger att malar kan hållas små under svältförhållanden och för små utrymme.
Därmed är det viktigt att påpeka att det är djurplågeri att undernära ett djur till den gräns att den sluta växa :) (inte sagt att du gör det, utan så att andra kan läsa det bara).
Självklart ska malar ha tillgång till föda precis som andra fiskar.
:) Jag får ofta höra tvärt om, tyvärr. "de äter ju alger". "Men de i djuraffären sa att de bara blir 10 cm om de bor i en skål".
Man blir lite mörkrädd. Jag pekade på en 45 cm lång gibbiceps i affären förra veckan och sa till expediten "nämen vilken snygging, se så stor han blivit".. Hennes omedelbara respons var "nä, du vet väl att de bara blir så stora i stora akvarium? De anpassar sig efter akvariet, så man behöver inte ha ett så stort akvarium (pekar på 200 liter)".
Där ser man.. Jag trodde däremot att det var så, att de växer med akvariet så att säga. Jag hade dock inte köpt en större fisk än vad jag anser att akvariet klarar av, jag menar fisken ska ju kunna röra sig fritt.
Jag tror att många expediter i djuraffärer inte är så intresserade och har sån stor kunskap om just det man vill ha hjälp med. Alltså jag menar att de flesta som är anställda i en djuraffär med många olika djur har arbetsuppgiften "allt-i-allo" där de endast har baskunskapen om det mesta, vilket är synd.. :P
Jaha. Jag som trodde att jättestora ancistrusar blev så stora för att de var en annan art.
Megalancistrus parananus
Hej !
I den akvariebutik jag va inne i senast, hade de märkt upp malarna efter art. De hade dessutom skrivit hur lång respektive art skulle bli och de hade malar som blev allt från 5 cm upp till 40 cm. Jag tyckte att de såg rätt likadana ut, men tydligen var några mer sällsynta etc. så priset varierade stort.
Jag var ute efter en stor mal till mitt 650l kar, men alla malar de hade inne var bara ca 4 cm gamla/stora i nuläget..
Hade själv en mal tidigare som växte ur akvariet och fick flytta till ett större. Att malar anpassar sig till ytan tror jag är en stor myt. Man ser rätt ofta blocket-annonser om malar som söker större akvarium och jag vet att endel djuraffärer tar emot malar som blivit "för stora".
:)
Den arten har jag aldrig sett i handeln :) En liknande art som däremot är otroligt vanlig är Pterygoplichthys gibbiceps. De säljs när de är mellan 5 och 10 cm stora, och blir 45 cm. De är lika till utseendet.
Ja, ofta är det så. Men detta är damen som ägt affären i 35 år. Hon vet mycket väl, men ljög för mig för att sätta mig på plats. Hon gör det ofta om jag säger något. Exempelvis att röda mygglarver kan vara skadliga för vissa fiskar (oj som hon skällde på mig). :)