Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2258 ggr
-Cissi-
0

Ansistrus

Hej Jag har ett par ansistrus som jag misstänker börgar leka men jag har inget lämpligt för dom att ha ett bo i och hanen håller på och gräver under roten som finns i karet.

Så nån som vet nått lämpligt att ha till en grotta/bo?

Jag testat krukor förut men dom har inte gått sönder som jag vill Dvs gjort en öppning.

Så förslag tar jag gärna emot ^^

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

LindaNov
0

Det finns minikrukor att köpa som man kan gräva ner till hälften så det blir mysigt för malarna. Du kan till och med ta en liten kaffekopp och göra så med. Vill du ha typ en tunnel finns det att köpa på arken zoo eller djurmagazinet. De är bra på tips och råd.

Behöver alltså inte ta sönder krukor då. Tänkte att om det är vassa kanter kan de skada sig när de bökar och gräver så är det bättre med hela saker.

Lycka till!

-Cissi-
0

Kaffekoppar är nog lite för små :P  ska kanske till arken imorn eller i dag så kan jag ju titta där :) Tack för tipps

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

LindaNov
0

För små? Ancistrus är ju små malar. Är det andra malar du menar?

xanna
0

Jag gör en åt dig för 100:- inklusive frakten.

Då får du en enkelt tummad urna (utan öron) med toppig botten, som lätt går att placera i grus eller mellan stenarna. Öppningen rundas, så att det blir en slutande grotta.

Man kan välja mellan brun eller vit och de görs efter beställning, så önskar du särskilda mått, eller utseende, så anpassar jag mig helt efter det.

[dynamitella]
1

Ancistrusar blir upp till 15 cm. Inga kaffekoppar blir så stora. Då är det en mugg eller liknande )

För att tillföra något till diskussionen så rekommenderar jag en kokosnötgrotta.

xanna
0

Åh just det. Vill du ha det, så är den färdig att skickas nästa måndag. Glad

LindaNov
0

#5: på arken zoo sa dom att de blir mellan 6-7 cm max. Varför ger dom fel fakta?

[dynamitella]
0

Oj, nej, det är ren lögn.

Det är väldigt vanligt att personalen i djuraffärer ljuger eller omedvetet delar ut falsk information. Antingen för att sälja, eller i brist på kunskap.

Jag rekommenderar att alla kollar på zoopet innan de går igenom med ett fiskköp. Är man osäker så googla artnamnet+zoopet och välj artbeskrivningen.

Exempel: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

LindaNov
0

Corneliapuss: Förlåt att jag tog upp din tråd…=(

[tlundegard]
1

Man kan ju bygga grottor av sten också :)

[RadioMG]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utan tvekan en grotta i keramik. Vi testade allt utan och lyckas. Sedan fick vi två st grottor i keramik (2 cm i höjd och 10 cm långa). På natten hade båda lagt ägg.

Se bilden.

LindaNov
0

Den var häftig…var kan man hitta såna?

xanna
0

#8 En problematik i akvarievärlden är att man talar om olika mått.

En del mäter från nos till fenspets och andra mäter bara kroppen.

Både visen är korrekt, men kan bli förvirrande om man tar för givet att den andra talar om samma mått som en själv.

Så Nej. Jag tror inte att djuraffärerna ljuger. Jag vill gärna tro att de använt sig av måtten för fiskkropp och inte den fullständiga längden i det här fallet.

-Cissi-
0

#4 du har ingen bild på nån du gjort?

#9 Det är ingen fara :) mina är runt 5-6cm nu om mitt ögon mått stämmer :P

#10 Jo det kan man ju, men har inte några stenar och vill då hällst silikona ihopp det för det brukar bara trilla ihopp tidigare när jag försökt utan silikonet och har för mej att det är rätt dyrt :P

[RadioMG]
0

#12 Har du tur kanske du hittar det på blocket. Annars är det bästa sättet att tillverka egna. Kanske har du ngt äldreboende eller LSS boende i närheten där du kan fråga de om de vill tillverka till dig för en otroligt billig peng.

-Cissi-
0

#11 Tycker dom ser lite trånga ut :p men kanske värt ett försök, var har du köpt dom?

[RadioMG]
0

#16 Dom ska vara trånga, iaf har det fungerat bäst här.

Jag beställde av LSS dagcentral. Handikappade som gör olika saker och säljer. Jag gick ner och frågade, de blev överlyckliga och jag med.

Vi betalade 10 kr för de. Jag beställde 10 st, 7 sålde jag på tradera för 60 kr/st och 3 har vi kvar.

-Cissi-
0

#17 Okii :)

xanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser den keramikgrottan ut som min ancistrushane använder. Det är en kopia av ett stenålderskärl med lock, som jag efterapat från en utställning på Köpenhamns  nationalmuseum.

Formen är idealisk med sluten dörröppning, rundade väggar och toppig botten.

-Cissi-
0

#19 Snygg :) får fundera lite mer

fredrikh
0

Ett tips är att använda ett uppånervänd blomkroksfat som är lite djupare. Knacka senare försiktigt med en hammare för att få en liten öppning - den behöver inte vara perfekt. Ta sedan en stålslip (ett verktyg precis som skruvmejsel) och mjuka till kanterna. Mina malar har lekt i denna i flera år :)

-Cissi-
0

#21 Smart! :)