Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 646 ggr
Mabrotnosh
0

nyinflyttade

Nyinflyttade i hus och vi vill ha akvarium. Huset är byggt 1920 med källare. Vet inte vad eller hur golvet är uppbyggt. Men har nu köpt ett 300 liters akvarium men börjar nu tveka en aning till om det verkligen var så smart att skaffa ett så stort akvarium. Men vill verkligen ha lombardio ciklider som behöver ett stort hus för att må bra. Men kommer golvet att hålla? I matsals platsen bågnar det, alltså går du från vardagsrum till kök bli det nerför backen och uppförsbacke om du går åt andra hållet, är det något jag behöver oroa mig för? Vad ska jag allvarligt tänka på?

[RadioMG]
0

Jag hade köpt ett större och satt i källaren :)

Det är svårt och säga om det går eller ej, du får nästan ta ditt en snickare som får gå igenom byggnaden och se om det håller. 300 liter är förvisso inte så stort så det borde gå, men för att vara på den säkra sidan hade jag tagit dit någon som får kolla på det.

Det kan ju även vara smart och ta dit någon om ni funderar på att köpa en större säng eller liknande som väger lite om du nu oroar dig för golvet.

Mabrotnosh
0

Det är ju sant, hade golvet varit så ömtåligt som jag tror att det är så skulle matsals bordet gjort i massivt ek med plats för 8 pers stå i källaren och man kunde vinka till folket där nere som är på middag från vardagsrummet och skicka ner en termos med snöre till efterätten.

rudyC
0

om du är osäker på golvet så vill du ju ha en så stor bäryta såmöjligt vi rev oss oxå i huvvet och kom fram till att frigolitblock isf för ställning var det bästa

vi har ett 600l kar liggande på block ost för på en alyställning med 6 ben säjer ju sig självt att belastningsytan blir mindre med block

nått att fundera på kanske?

Mabrotnosh
0

Vi har haft funderingar på att ställa akvariet på någon slags bräda för att benen på aluställningen inte ska förstöra golvet. Så det vore kanske något att tänka på ur belastningssynpunkt också.

[RadioMG]
0

#4 Det är en smart sak, då fördelas vikten bättre och man slipper få de fula märkena.

Sleggyman
1

I så fall köp en bänkskiva och lägg under ställningen så blir det mycket snyggare än brädor. även mer lättstädat och mer bäryta :)

Mabrotnosh
0

Blev att tänka på ikea. Men bänkskivor på ikea är skräp…. hmmm.. tål att funderas på.

Sleggyman
0

Det går att använda limträ skivor dom finns lite överallt tex Coopbygg byggmax beiger etc etc. Dom går att måla lacka eller bara låta dom vara som dom är.
Jag byggde min bänk till mitt 250L i 2 cm tjock limträskivor den blev stadig som berget ;)