Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 733 ggr
persikahallon
0

Hot mot äppelsnäcksbarn

Jag hittade nyss mina äppelsnäckors allra första äggkokong. Ska bli spännande att se vad/om det blir något av den. Det bor några amanoräkor i karet och de verkar väldigt opportunistiska så jag undrar om någon vet ifall de kan äta upp nykläckta äpplen?

[dynamitella]
0

Eftersom äpplen nu är olagliga att sprida så får du nu tänka över om du kan behålla alla bebisarna tills de dör av sig själva.

Jag tror att det är bäst att krossa klasen och slänga, tyvärr. På en gång, innan det blir bebissnäckor.

För att svara på själva frågan och vara lite positivare, så "mjä". Amanos äter allt. Ibland äter de snäckor och ibland ignorerar de dem. Om du ska behålla ungarna så är det nog bäst att låta dem gå i en vas eller spann tills de når 5 mm :)

persikahallon
1

Att de är olagliga att sprida har nog inte undgått någon som läser här. Hade turen att köpa ett par så att jag fick olika kön precis innan lagen trädde i kraft och tänkte nu att jag ska behålla några så att jag är "självförsörjande" framöver. Vill inte vara utan äpplen. :)

Tack för svaret! Kan man flytta nykläckta äpplen utan att de sönder? Går det att dela klasen eller riskerar man att förstöra alla ägg om några går sönder och blir dåliga? Räcker nog gott om hälften kläcks.

ivanhoe81
0

jag kommer sprida mina äppelsnäckor till en kompis som har praktbotior i sitt akvarium men då är det enbart som föda
men mina småttingar har dött för mig pga dåligt gjorda vattenbyten

man ska kunna flytta klasen och lägga dem på typ en frigolitbit eller något om man vill det
dela är jag osäker på om man kan

[dynamitella]
0

Genom att ta ett ordentligt grepp om klasen kan du "bända loss den" från glaset redan 2-3 dagar efter att sen lags. Det undre lagret ägg kommer nog gå sönder, det är vanligt (och acceptabel förlust, absolut). Sen kan du låta klasen flyta på en bit frigolit, ett lock eller i en helt engen burk. Bäst är det dock om det är ca 25 grader och fuktigt i luften runt om kring. (för mig fungerade kläckningen bäst då akvariet var tätslutande och varmt).

Jag har fött upp hundratals och åter hundratals äpplen, och samtliga har alltid klarat sig med den "metoden" :)

[Kamillah]
0

Ja man kan dela på klasen med ett rakblad efter man tagit bort det som dynamitella sa, 2-3 dagar efter det lagts :)

-Cissi-
0

#5 och TS tror ingen har försökt det tidigare men man skulle ju kunna testa :) om äpplerna börgat lägga ägg kommer det ju fler klasar om det inte skulle funka.

misstänker däremot att det kan funka om man delar den på mitten med ett rakblad, då tror jag att det inte blir några bebisar just där man delade men i "toppen" borde ju dom leva för dom har ju inte blivigt skadade.

Detta är bara spekulationer :) men i mina ögon värt att testa :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[dynamitella]
0

Det är bara att bryta av var man vill, med handen eller med rakblad. Jag bara brukar "dra av" klasen med tummen och pekfingret och mosa/slänga den delen jag inte vill ha.

Ägg med minsta lilla skada eller hål torkar ut direkt och bildar inget embryo. Så när äggen kläcks kan man se tomma ägg längsmed kanten man delade av. (jag har aldrig varit med om missbildade snäckor i dessa ägg).

[Kamillah]
0

#6 Jo men jag har själv delat med ett rakblad, det funkade :)

-Cissi-
0

#8 ah :p läste lite snabbt och trodde du oxå undrade sorry :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

persikahallon
0

Oj man kan visst vara ganska hårdhänt med äggen alltså. Tack då vet jag!

iiichigo
0

Man kan även dra av dem med en sytråd :)

Hälsningar Astrid :)