Mina guppy yngel växer inte !
Mina Guppy yngel är nu 5 veckor och dom är lika stora som när dom föddes! dom är ca 5 mm långa och typ 2mm höga!
Jag har dom i ett litet kar som rymmer ca 2 liter och dom är 9 st små liv.Jag har haft i växter och jag matar dom 2 gånger om dagen.
Vad är fel!
HJÄÄLP! snart får jag ju nya yngel och då måste jag ha yngelkaret!
Hur får jag dom att växa?
och jag ser ju att dom äter!
Jag har mosat flingfoder till dom .
Testa med artemia .. Sedan vet jag inte om akvariet har ngn betydelse när de är små, men vad jag förstått så växer ju fiskarna efter akvariet.
Steg 1: Placera yngelna i minst 15, gärna 20+ liter.
Steg 2: Tillsätt massvis med växter.
Steg 3: Utfodra med frysfoder. Cyklops, mosad artemia och svarta mygglarver. Minst två gånger om dagen, gärna 3-4 (dock ytterst lite åt gången).
Sen ska du se att de växer. :)
Dom behöver ett större kar för att växa fortare skulle jag tippa på.. Två liter är väääldigt svårt att hålla bra vatten kvalite i också
minavitas.wix.com/kennel
Jag har hört att dom växer sämre i små utrymmen och snabbare om dom har stort utrymme.. fast vet inte om det stämmer, verkar ju lite konstigt att dom fortfarande inte växt minsta lilla. :s
har inget vettigt svar på detta förutom det med storleken tyvärr.. kan inte vara så att du tycker dom växer sakta för att du ser dom varje dag? för det tycker jag om vår mollybebis med.
tack för alla tips! ska köpa ett större kar den här veckan! Vart akn man köpa typ 15 liters plastkar för inte så mycket pengar?
Har typ 150 kr just nu!?
Varför välja absolut minimumstorlek? :) På blocket kan du få ett helt vanligt akvarium för 100-200 kronor om du har tur.
Och på hornbach kan man köpa glasakvarium för under 200;- också, Värt en titt om du bor i närheten,
(och om inte, så är det IKEA som gäller. De har lådor för några tior bara).
ju större desto bättre, har du dåligt med pengar rekomenderar jag starkt ikeas samla lådor då får du ca 50 liter för under 80kr
minavitas.wix.com/kennel
Men det finns inge IKEA någonstans i när heten! Jag bor i skellefteå och närmaste IKEA är typ i Luleå..Finns det inte på typ Jula elr något i den stilen?
tacksam för ALLA svar just nu för jag har 4 st fiskar som ska föda denna vecka så jag behöver plats!

Jo. Googla lite bara. :) Se till att skölja ur, vad det nu än blir för låda, innan du sätter ner yngelna.
Och fyll inte på med kranvatten bara, utan använd minst hälften använt akvarievatten. Små yngel kan dö av hastiga förändringar :)
okejj..tack för tipset ! Kanske blir att fara och köpa ett på Solbacken imorron :)
#8 Rusta har oxå typ samla lådor som verkar bra, om du har ett rusta i närheten.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
jaa..det finns ett Rusta bara 25 min bort så jag kan ju kolla imorron :)
Både ica, willys och tex ö&b har plastbackar.
det kan ta ganksa lång tid för dem ibland ha tålamåd och vänta! =)
Jojo, men 5 veckor är lång tid :) Guppys ska/kan bli könsmogna redan efter 8-12 veckor. Så underutvecklade som ts. yngel är så lär de inte bli könsmogna förens efter dubbla den tiden.
men för mina tog det lååång tid att utvecklas för?! :) men jag vet inte det kanske är lång tid för dem (det kanske bara e jag som e van vid det! :) )

Måste bara fråga. Detta med plast låda, hur gör ni då? Har ni pump o värmare och allt i den då eller? Hu gör ni med ljusramp, bara en vanlig lampa? Förlåt att jag lånar tråden :)
Det viktigaste är i mitt tycke växter. Och använt akvarievatten :) På så sätt kan små vattenloppor och roliga foderdjur leva och bli mat åt ynglen.
Pump behövs ibland, ibland inte. Det viktiga är att vattnet hålls rent.
Doppvärmare behövs inte för guppys, då de tål ända ner till 18 grader utan problem (kanske tom. ner till 15). Men mollys och kampfiskar och sådana fiskar behöver doppvärmare :)

Ok tack då vet jag :)