Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2671 ggr
Dansken91
0

Alg bekämpning?

Hej, mitt första inlägg och fråga så jag hoppas det hamnar på rätt plats. I alla fall så undrar jag vad som kan rekommenderas för att bli av med brunalger (vet inte det om det finns något exakt namn), har bytt bottensubstrat för två veckor sen, från bentonit till sand. Nu håller hela sanden på att bli brun, och även växterna håller på att täckas av algerna. Fakta om karet: 54 l, rätt mycket växter, få invånare, vatten byte 20-30% en gång i veckan, ljuset är på cirka 11 timmar om dygnet, använder easy carbo. Märkte även idag att det börjat bli lite cyanobakterier också. Jag har googlat massor och blir inte klokare för det, har någon något tips? Har precis fått yngel i karet, så jag vill inte hålla på och störa för mycket i det.

[RadioMG]
0

Sänk ljustimmarna till 9 ist. Kanske ännu mindre.

Dansken91
0

Okej, men det jag fått fram genom Google, är att brunalger kommer för att det är för lite ljus. Stämmer inte det? Sen att cyano kommer för att det är för mycket ljus, detta motsäger sig självt lite. Det är detta jag tycker är skumt och därför jag frågar. Är det fler som tycker att ljustimmarna ska minska?

Gurky
0

Hur länge har du haft igång karet?

http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf

Nja alltså anledningen till att man vill öka ljuset är för att främja snabbväxande växter som kan konkurrera ut kiselalgerna.

Om karet är nystartat är det vanligt med alger. Om det inte är det skulle jag skaffa en massa snabbväxande växter.

Dansken91
0

Det har kanske varit igång i cirka 3 månader, men som sagt bytte jag bottensubstrat för två veckor sen, kanske 3. Jag har bland annat nålgräs, tror det klassas som snabbväxande, men är inte säker. Tanken är att det i princip ska bli heltäckande. Men jag kanske ska sänka ljus timmarna då tills gräset har tagit sig ordentligt? Eller öka easy carbo dosen?

Dansken91
0

Tackar för länken. Jag får nog även köra på större vattenbyten i fortsättningen.

Gurky
0

Grejen med gräs är att det behöver mycket ljus (ca 1W/l) för att bli en täckande matta. Om du byter botten blir det i pincip samma sak som en omstart eftersom majoriteten av dom nyttiga bakterierna finns i sanden.

Dansken91
0

Gräset har tagit sig rätt så bra under de här 3 veckorna sen jag bytte till sand, när jag hade bentonit växte det extremt dåligt. Men visst det kanske hade växt bättre ändå om jag får i mer ljus, men just nu är det tråkiga som sagt att bland annat gräset får mycket alger på sig. Men det är nog helt rätt att majoriteten av bakterierna har försvunnit när bytet skedde. Så jag får väl ha tålamod och hoppas att karet kommer i balans, och göra det bästa under tiden. Tack för svaren.

[RadioMG]
0

Vilket gräs är det du använder? Jag vill ha en "gräsmatta" i akvariet. Har sand, finkornig.

Dansken91
0

Eleocharis acicularis skulle jag tro det är, men det har inte direkt blivit så tätt för mig än som det är på alla bilderna som finns:) men det tar väl sig får jag hoppas. Om du är intresserad av att skaffa det är det nog inte så svårt att hitta, djuraffärerna brukar vara schyssta om det är något man vill att de ska ta hem. Googla lite får du se, för vissa blir det riktigt snyggt…

[RadioMG]
0

Tackar! Ska kolla om det är ngt man kan hitta. Plantswap och redbee brukar vara stället där man hittar finast. Vi har köpt massor med växter under tiden och hittills har vi hittat de bästa på plantswap och Hornbach i Arlöv.

Dansken91
0

Då får jag tacka för det tipset… Har köpt på den närmsta djuraffären och har inget ont att säga om dem, men har även köpt på tradera, och då är det så osäkert vad man får och i vilken kvalité det kommer fram.

[Soulfullness]
0

jag hade lite problem med brun alger när jag startade upp ett kar nyligen, köpte easy carbo och profito som hjälpte väldigt bra hos mig och ökade ljustimmarna till 13 tim/dygn, fick sedan fina grönalger och har nu ljuset på 11-12 tim. Har inga algproblem längre. Någon snabb växande växt är oxå bra, tex någon snabbväxande flytväxt med långa rötter, de växer väldigt fort.

Köpte Eleocharis spec. mini, in vitro på aquamoos förra veckan, den är väldigt vacker, lysande ljusgrön och blir snabbt en tät kort matta med höjd på 2-4 cm, kan redan se att den växt lite på 1 vecka

Dansken91
0

Överdoserade du då med easy carbo? Har läst att det kan hjälpa lite mot alger. Den gräs sorten har jag inte hört talas om, verkar ju smidigt till mindre akvarium om man inte vill ha det så långt. Det jag nämnde tidigare kräver ju att man ibland trimmar ner det lite. Hur är det egentligen, använder de flesta extra näring för att få välmående växter? Kan inte det bidra till alger då? Fisk ynglena blev i alla fall uppätna idag, så jag har precis gjort en ordentlig städning i karet, ska försöka att göra vattenbyten oftare och hoppas att det kommer att hjälpa.

[Soulfullness]
0

gav 1/2 dos högre första veckan av easy carbo

Det verkar som om folk tycker väldigt olika med näring till akvarieväxter då en del inte använder något alls mens andra gör det. Personligen märker jag skillnad på att använda det då växterna blir frodigare. Det beror ju klart på vilka växter man har och vad de behöver. Jag har inte märkt av fler alger med näringstillskott. Det finns klart både bättre och sämre sorter av näring och folk tycker olika. Det handlar ju mycket om vatten kvaliteten och ljuset i akvariet och invånarna i det hur sen algerna utvecklas. Bra alger behövs ju som mat till en del av invånarna.

Tråkigt med dina fisk yngel, du får vänta på nya Glad

Dansken91
0

Okej, tror att jag kan öka dosen lite också, har rätt så mycket växter men tar ändå bara det rekommenderade för just 54 liter. Då väntar jag lite med extra näring, och ser hur det blir, det borde märkas på växterna om det blir brist på järn eller något annat. Ja det var riktigt kasst med ynglena, andra gången som fjärilscikliderna lekte men första gången som de kläcktes. De var riktigt bra föräldrar tyckte jag ända tills den tredje dagen efter att ynglena blivit frisimmande, då käkade dom upp allihop, men dom lär väl sig något tills nästa gång:)

Gurky
0

#13 När man använder näring så nollar man värderna varje vecka. På så vis får man inga problem med alger. Jag brukade göra vattenbyten på 50-70% när jag hade igång mitt växtkar med gödning och CO2.

Dansken91
0

Intressant, men hur menar du att du "nollar" värdena? Genom att du bara gör stora vattenbyten? Men för att nollningen då ska ha betydelse måste man väl veta exakt hur mycket näring växterna kan använda på en vecka, för jag menar om du har för mycket närings ämnen och mycket CO2 måste väl algerna ta det överflödiga och växa av det? Ursäkta om jag ställer självklara frågor, men jag tycker var man än läser så har alla olika tankar om det.

Gurky
0

#17 Det som menas är att man kan göda utan risk för att det bir övergött (det är tanken iaf). Man brukar göda med liter som riktmedel, men man bör givetvis hålla koll på tillväxten och anpassa det. När det gäller CO2 "kan" man inte tillföra för mycket, gör man det blir det problem med pHt, så man kan ha så mycket som värdena tillåter. Fast det finns olika sätt att göda på och använda CO2, så man får ta och anpassa det till vad man använder.

Frågor är det bästa sättet att lära sig på. Som det är som med det mesta i denna hobby så har alla olika erfarenheter och åsikter om saker, så man får väl testa olika varianter tills man hittar en som passar en själv :)

Dansken91
0

Okej, jag är definitivt intresserad av att ett ordentligt växtkar, och då har jag absolut planer på att använda både näring och CO2. Jag vet att det finns smidiga DIY projekt med CO2, men tycker inte att det passar till det lilla 54liters karet jag har nu. Men detta kommer bli i ett senare kar, garanterat:) Tack igen för svaren.

Gurky
0

#19 En viktig sak man bör tänka på är bottenmaterialet. Jag använde växtsubstrat från tropica, men jag har för mig att det finns folk som har använt kaktusjord med bra resultat. Ovanpå detta har man sand av lämplig grovhet.

Lycka till.