Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 5730 ggr
[tlundegard]
0

Nitrit!

Hittade en död mal i akvariumet igår och testade direkt vattnet som hade ganska mycket nitrit (näst rödaste nivån). Bytte 50% av vattnet direkt, men undrar nu hur jag ska fortsätta.. Räcker det med att byta vattnet varannan dag (har jag läst) eller ska jag köpa nitrivec eller annat medel? Vad annars isf? Tar gärna emot tips fort, vill att fler fiskar ska stryka med!

abbas
0

mata inte nu och köpa nitrivec för att bryta ner nitrit , och köp start kultur bakterier för att bakterier kan bli stark ingen  och testa igen tills du bli av med nitritn , så länge du byter lite vatten du miska lite nitritet ,10% varge dag , men viktigt med nitrivec och start kultur goda bakterier

[RadioMG]
0

Vi fick en jättestor nitrit härva och fixade genom stort vattenbyte, sköljde av filterna (ej rengöring) samt hällde i bakterier (aquasafe) och dagen efter lite nitrivec. Nu är karet perfekt och fiskarna mår riktigt bra. Alla värden visar perfekt!

Tänk vad ett ord kan ställa till det, du skriver "Tar gärna emot tips fort, vill att fler fiskar ska stryka med!" men jag misstänker attd et ska stå "Tar gärna emot tips fort, vill INTE att fler fiskar ska stryka med!" :)

[tlundegard]
0

Tack för tipsen! Nu har jag köpt både Easy-start och nitrivec, förstår dock inte skillnaden mellan Easy-start och Easy ffm :S

[tlundegard]
0

#2 haha menade såklart att jag inte vill, var lite trött imorse :$ Så jag ska göra ett vattenbyte, ha i bakteriekultur och sedan nitrivec dagen efter? Eller kan jag ha i nitrivec samtidigt som easy-start?

[tlundegard]
0

Nu har jag haft i både easy-start och nitrivec. Bytte ca 50% vatten igår, idag rök ca 10%. Kommer fortsätta med små vattenbyten tror jag, kommer iallafall ha i easy-start varje dag i en vecka. Har egentligen ingen aning om vad man ska ha i när, men försökte tänka logiskt eftersom att jag inte fick något säkert tips och hoppas att det gör någon nytta iallafall.. Nu håller en av guppysarna, som inte har varit lika pigg som de andra, på och kippar efter luft vid ytan, kan det ha med bakterierna att göra eller varför börjar den just nu när jag har haft i medel??

[RadioMG]
0

Hur såg värdena ut innan du hällde i nitrivec?

Vi gjorde som sagt ett vattenbyte på över 50%, sedan fyllde vi på med vatten och slamsög botten helt, rörde runt i sanden.

När det var klart fick vattnet cirkulera nga timmar, efter det hällde vi i Aqua safe och det fick gå under natten. Dagen efter kollade vi värdena och hällde i nitrivec.

Nu vet jag inte vilken pump du använder. Men sätt pumpen/utblåset ovanför vattenytan så det verkligen cirkulerar, har du dessutom så du kan sätta så vattnet silas innna det når vattenytan så är det ännu bättre, ju mer syre kommer i vattnet.

[tlundegard]
0

Det var lika mycket nitrit fortfarande (näst högsta nivån på seras test) och jag gjorde ett stort vattenbyte igår :/ kan nitrivec skada? Jag ville inte riskera fler fiskar så ville inte vänta ett till dygn, gjorde som sagt ett litet vattenbyte och hade i båda medlen för att få bort nitriten och få bra bakterier som håller den borta.. Jag får helt enkelt se hur det ser ut ikväll! Vattnet är fortfarande grumligt och jag läste att ju längre det är grumligt desto mer skit är det i det så jag antar att det var nödvändigt med medel..

[RadioMG]
0

Låter riktigt tråkigt! I ditt fall hade jag nog gjort en riktigt stor rens i akvariet. Tömt allt och städat det riktigt, skurat/kokat gruset ordentligt.

Lägg sedan i gruset och växter samt aquasafe (eller annat start) och låt det gå ett dygn, sedan lägger du i fiskarna.

[tlundegard]
0

Jag gör ett test ikväll igen. Har ingenstans att göra av fiskarna om jag skulle starta om karet..

[RadioMG]
0

Spola av badkaret ordentligt och lägg de där. I med en pump och värmare bara. Vi hade våra fiskar i badkaret i 2 dygn, de verkade nästan må bättre där än i karet.

[tlundegard]
0

Haha vad gulligt, små firrar som simmar runt i karet :D Tyvärr så måste jag kunna duscha, men ännu en bra anledning till badkar om det skulle krisa ;) Hade ni dom i rent kravatten eller i akvarievatten?? Funderar på om man skulle lägga ner firrarna i en hink om det skulle vara nödvändigt.. Jag gjorde ett test idag och nitriten hade minskat från 2.0 till någonstans mellan 0.5 och 1.0! Så jag tror att jag fortsätter på det här spåret.. (Är det megaosmart?), det känns som att man måste börja om helt om man ska starta om akvariumet på nytt, hamnar det inte lättare i ännu mer obalans då? Har som tur är bara 3 guppy's och 2 eller 3 miniancistrusbebisar, så dom lortar inte ner så mycket. Matar ingenting, men har inte matat så mycket tidigare heller utan försökt att verkligen ta det försiktigt så jag fattar inte vad som gick snett :/ har iochförsig inte haft i någon bakteriekultur tidigare.. Har nu förstått att nitrivec och easy-start är i princip samma sak :/ men men, man lär sig av sina misstag.. Surt att lägga ut pengar i onödan bara, haha!

[RadioMG]
0

Om nitriten minskar så är du på rätt väg, då ska du fortsätta så.

Men mata inte på några dagar, börja mata så smått på måndag, men väldigt lite.

När vi hade de i badkaret så hade vi helt rent vatten, men pumpen rengjorde vi inte när det gick i badkaret, utan efteråt. Så bakterierna fanns kvar!

Vi får hoppas det löser sig.. Trevlig helg på dig och fiskarna!

oh-la
0

jag skulle absolut inte nolla hela akvariet. anledningen till att du har nitrit är för att du inte har en tillräcklig bakteriekultur för den mängd avfall du har i akvariet. när du nollar hela akvariet, tömmer och tvättar, börjar du bara om från början igen.

hur mår fiskarna i akvariet?  är dom uppe vid ytan, flämtar dom och verkar slöa? i så fall, ta ut dem och ha dem tillfälligt i en back eller liknande. om dom verkar opåverkade, äter och simmar omkring, ha i salt. salt motverar att fisken tar upp det farliga nitritet och skyddar dem till en viss gräns mot nitritförgiftning.

har du rötter i akvariet? ta i så fall upp dem. dem man inte alltid tänker på är att rötter är dött biologiskt material. det belasta akvariet. rötter som ligger i vattnet bryts ner och kan ge nitit.

sluta mata. fiskarna klarar sig utan mat. fortsätt med större vattenbyten.

se det heller inte som ett misslyckande. även väldigt erfarna akvarister får en liten liten nitritspik, och då ofta runt en månad efter nystart. man ser den ofta bara om man gör regelbundna testar,  och det behöver inte vara mer än att det går från 0,025 mg/l till 0,1 mg/l, men den kommer. så länge som fiskarna är opåverkade, gör inget drastiskt. du komemr bara få tillbaks problemet :)

och med tanke på att nitriten är på g ner är du ju på rätt väg.

[tlundegard]
0

#13 tack för tipsen! Nej, jag tänkte att det känns som att börja om på nytt om jag skurar rent allt. Det kanske funkar det också, men jag vill få bort nitriten genom att få bra bakterier i akvariet så att det sedan kan fortsätta så.. Fiskarna verkar pigga, men ibland går de upp till ytan och snappar luft ser det ut som.. Det började en av fiskarna med igår efter vattenbytet och när jag hade haft i nitrivec. Är det medlet de reagerar på? För de gjorde inte så innan trots att det var mer nitrit då.. Hur mycket salt ska man ha per liter?? Går det bra med vanligt salt utan tillsatt jod?

oh-la
0

salt är ett hett tips så fort man ser att man ha nitrit. nitritförgiftning funkar lite som kolmonoxidförgiftning hos människor. nitit binder till hemoglobinet i blodet när fisken andas. detta gör att blodet tappar förmågan att binda syre och fisken dör, snabbt förklarat. salt motverkar den här reaktionen. om fisken radan har bundit nitrit till hemoglobinet är det hemoglobinet redan "förstört", men man kah ju i alla fall undvika att det blir värre.

jag brukar köra på runt en dl/100l vatten jodfri salt.

jag tror inte att det är nitrivec fiskarna reagerar på, utan dom kan ha börjat få lite bekymmer med nitriten, men ha i salt och fortsätt med vattenbyten tills det ser bra ut. håll lite koll på fiskarna också så det inte blir värre.

The
0

Hej

Jag är nybörjare på akvarie o haft nitrit-problem flera veckor.  försökte med Nitrivec men efter ytterligare 2 veckor utan resultat provade jag  slutligen Bactozym o tog lite överdos med 4-5 kapslar till 375liter kar. DET FUNKADE  efter dagen därpå fick jag friskt . klart vatten o fiskarna blev matglada igen !!!

[tlundegard]
0

Igår när jag testade nitriten var var det bara en liten nyans av orange i vattnet och idag var det citrongult = max 0.1! Äntligen! :) gjorde vattenbyten till i lördags och har kört med bara nitrivec efter det :) Nu har jag bara några frågor.. 1. Är det riskfritt att mata normalt nu eller ska jag fortfarande ta det försiktigt med matningen? Borde vattnet ha blivit stabilt efter allt nitrivec som jag har haft i? Eller finns det fortfarande stor risk för att få nitrit igen? 2. Jag har tänkt möblera om bland växterna och fylla på med mer, finns det (återigen) risk för ny nitrit när man rör runt i botten eller borde bakterierna kunna handskas med det? 3. Jag funderar på att köpa lite mer fisk snart, kanske någon apistogramma, kan jag göra det nu eller ska jag vänta ännu längre? Akvariet sattes igång i början av november och hittills har jag bara 3 guppys och 2 minismå Ancistrus. Är det för tidigt för mer fisk? Om inte, hur mycket fisk kan jag köpa utan att det ska vara risk för nitrit? Hur lång tid tar det innan (största) risken för återkommande nitrit är över? När kan man räkna med att karet har stabiliserat sig? Annars så är jag väldigt tacksam för alla bra tips som jag har fått! Verkar nu ha välmående, aktiva fiskar som inte snappar det minsta efter luft :)

oh-la
0

med tanke på att du inte haft igång akvariet i en månad än och haft en såpass ihållande nitritspik skulle jag vara lite försiktig.

nitrivecen innehåller inte de bakterier som du vill ha en tillväxt av. de innehåller en helt annan stam som är något mer effektiva på att bryta ner nitrit, och är bra under en uppstart där en hel del nitrit och ammonium bildas och snabbt måste tas omhand, men ingen stabil bakteriekultur finns. kulturen i nitrivec ska alltså inte sättas i samband med de bakterier soms du vill ha en tillväxt av, för de är inte samma typ av bakterier.

1, återgå int etill normal matning, men öka från ingenting. om du går från ingenting till fullskalig matning finns risken att du belastar igen. nu är sparsam matning inte lika med mat en gång i veckan, utan dagligen, men inte mer än att fiskarna äter upp allt inom ett par minuter och ingenting blir liggande. det innebär alltså någon matplupp per fisk per dag.

2. möblera om kan du göra, men gör det i samband med ett vattenbyte.

3. åter igen, ta det lugnt. hur stort är akvariet. gick igenom tråden med någ inget direkt om det. börja i första hand med att få igång matningen och låt det gå ett par veckor till. se till att det håller sig stabilt innan du har i något extra. akvaristik är tålamod, vilket inte är så lätt alla gånger ;).

framför allt är dina värden fortfarande inte bra, jagh ade inte nöjt mig förrän jag legat på under 0,025. 0,1 mg/l är inget bra värde, och är dödliga mängder för känsliga fiskar.

rent generellt kan man säga att efter 35-40 dagar ska det finnas en fungerande bakteriekultur, men alla stora förändringar man gör med den existerande balansen gör skillnad.

som sagt, för dig är det snarare tålamod som gäller just nu. ha lite is i magen och vänta tills du vet att värdena faktiskt stabiliserat sig, och gått ner ytterligare innan du skaffar mer fisk. beroende på hur stort akvariet är skulle jag säga att du kanske kan börja kika på ett par fiskar till om en vecka kanske.

[tlundegard]
0

Borttaget!

[tlundegard]
0

#18 är det samma bakterier i easy-start som i nitrivec? Det har jag nämligen också haft i.. Akvariet är 96 liter, alltså inte speciellt stort.. Jag tänkte fel, det står att citrongult = 0 i nitrit! Men nästa steg är orange = 0.5mg/l och det är svårt att se exakt färg :S Kan jag köpa några kakaduaciklider om ett par veckor då eller ska jag börja med något annat? Har funderat på ha i någon slags tetra eller barb också.. Jag har dåligt tålamod och är medveten om det ;) men vet ju också att man ska ta det lugnt i början, man tjänar ju på det sen! Det svåra är att veta hur lugnt man bör ta det och i vilken ordning man ska göra allt :o

oh-la
0

jag skulle misstänka att det är ungefär samma sak. det du vill med nitrivec och liknande är ju en snabb tillväxt av något ksom bryter ner gifter. problemet med den typen av organismer är att dom behöver höga halter av det dom ska bryta ner för att kunna verka. dom är allötså bra på akuta höga halter, men när halterna går ner finns det inte nog med föreningar att bryta ner och kulturen får vika sig för de mer långsamväxande bakterierna.

antar att du kör någon form av stickor. det verkar vara ett ganska trubbigt verktyg, men säger den noll så är det ju noll.

vad har du tänkt ha i akvariet. vilka invånare vill du ha allt som allt när du känner dig klar?

[tlundegard]
0

Jag använder dropptest, som sagt lite svårt att se om det är lite mot orange eller citrongult och därför så vet jag ju inte om det är 0.0 eller 0.05 eller 0.1 osv.. Inga stora mängder men kan ändå vara lite.. Jag har funderat på fjärilsciklider, Kuhliålar, ett stim med tetror/barber och sen så har jag ju redan guppys och Ancistrus. Vet inte om det blir för mycket fisk i mitt kar men har ingen aning om vad jag skulle vilja välja bort :/

[tlundegard]
0

Jag är jättesugen på dvärgklogrodor också! Men får se hur jag gör med dom, har inte hittat speciellt mycket fakta om dom och vet inte om det blir för trångt!

[RadioMG]
0

Med tanke på problemen så ska du absolut inte ha många fiskar i. Du kan ju köra två av varje till att börja med.

[tlundegard]
0

#24 nej jag förstår att jag inte ska ha i alla på en gång, det där är vad jag har tänkt mig i slutändan. Frågan är vad man ska börja med, hur lånsamt framåt man ska gå och om jag kan ha alla sorter som jag vill eller om det blir för mycket för 96 liter..