Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1797 ggr
sailinggast
0

Palettciklid

Jo jag har två Guldgurami tre Molly och två Platy nu kan jag få palettciklider ov en kompis om jag vill. Skulle det fungera ihop med dom fiskar jag har nu montro jag tänker mest på Guraminerna.Cool

sailinggast
0

Jag kanske ska säga att jag har ett 180L akvarium!Foten i munnen

[dynamitella]
0

Ja, det skulle kunna gå :) Förutsatt att paletterna kan uppföra sig. De jag har haft har hållt på att slå ihjäl varandra och alla andra fiskar i karet trots 540 liter.

Men å andra sidan har jag hört och sett paletter gå tillsammans med diverse fisk i så lite som 100 liter, utan problem.

Guramisarna ser jag egentligen inga problem med, som sagt, om paletterna inte är allt för ilskna.

sailinggast
0

Jag kanske ska försöka i alla fall då det vore kul faktiskt jag vet inte hur stora dom är jag har inte sett dom än men jag ska hälsa på min kompis och se vad han har.Vi har inte sett varandra på 15 år och nu träffades vi på FB kul.Han har hållit på med Ciklider hela sitt liv han har ett 740 liters akvarium så det ska bli intresant att få se det.Skrattande

Ratata
0

Personligen hade jag inte riskerat att peta ner paletter med guramis, men det kan ju gå om man vågar prova och har tur…

sailinggast
0

Ja det är lite shanstagning förstås men som sagt det kan gå och så är det en fråga om jag tycker det är värt att chansa?Från början hade jag tänkt att inte ha nåfra ciklider alls förra gången för en så dära 30år sedan hade jag ciklider och har väll ledsnatt lite på dom visst är dom fina men det finns många andra fiskar dom är det också.Ska man ha ciklider så ska man nog hålla sig bara till det tror jag.Även fast dom är gratis!

Ratata
0

Nja, många ciklider går ju att hålla med andra fiskar, man får bara se till att ha rätt förutsättningar för att det ska fungera. Mycket plats och gott om gömställen minskar risken för bråk avsevärt samt kombinationen av fiskar.

Guramis hör inte till de snabbaste fiskarna i världen precis, men å andra sidan håller de sig gärna vid ytan medan många ciklider föredrar att regera på botten så det kan ju gå. Det faktum att det är cikliderna som introduceras drar också ner risken för att det blir bråk då nyare fiskar sällan är kaxiga.

Åter igen hade jag personligen inte vågat prova, men det finns en del som talar för att det kan gå så det är upp till dig Flört