Ägg!! Vad ska jag göra?
Hej! Jag har fått äppelsnäck ägg. Nu undrar jag vad jag ska göra så dom överlever? Dom ligger precis bredvid lampans slut. Ca 2 cm ifrån.
Lägg en frigolitbit på ytan och lägg äggen där.
Ok. Men när dom kläcks, vad händer då? Kan dom ta sig från friggoliten till vattnet?
Och kommer dom inte att torka ut?
Det är riktigt hög överlevnadsgrad på äggen.
Om du låter dem sitta kvar, så finns det 2 möjligheter:
1: De sitter kvar där tills de kläcks, om de suttit där i 2-3 veckor kan du prova att krossa lite på kokongen. Då faller det ut små snäcklingar som om det vore tunga pepparkorn. De är bra mycket hållbarare än vad den spröda kokongen är, så du behöver inte vara orolig för att du skadar de små.
2: den kan lossna och falla ner i vattnet. Då drunknar kokongen.
För at undvika andra scenariot kan du skära loss äppelkokongen och lägga den på en bit frigolit. Jag använder rakblad för att skära loss mina och jag använder frigolit från matförpackningar för att garantera mig om att det är giftfri plast. Ibland säljer de små bakelser på perfekta små frigolit-flytbåtar. (Win Win! :D )
Det blir dock väldigt många bebisar… Så nu kommer mina äggkokonger skäras loss och bli koi-mat ett tag framför.
Lycka till!
Tycker du ska mosa klasen. Äpplen är olagliga och du kommer bli sittandes med alla bebisar själv då du inte får sälja eller ge bort dom. Fast har du typ nån snigelätande fisk eller så kan du ju ha dom som mat..
är äpplen olagliga???
#5 Tänkte ha kvar dom då jag bara har fyra Stykna. Jag har även 5 akvarium så jag tänkte spara dom. Men nästa gång det kommer fler ägg så får jag döda dom. Tyvärr!
#6 Ja, det är dom. Det finns en tråd om det dom. Läs där.
Tyvärr om man ska vara helt laglydig (vilket jag inte är för älskar mina äpplen) måste vattnet filtreras innan det hälls i avloppet efter vattenbyten till och med! Helt galet! Vill också tillägga att klasarna inte sitter så hårt, jag har aldrig använt rakblad utan bara tagit klasen försiktigt med lite papper. Går alldeles utmärkt :)
#9 Det är väl enbart om avloppet inte är kopplat till egen filtrering eller kommunalt avlopp?
"Vatten från akvarier och dammar får heller inte hällas ut i naturen. När du byter vatten i akvarier och dammar måste vattnet hällas i ett kommunalt eller annat avlopp som klarar av att rena vattnet."
Källa; Jordbruksverkets hemsida
Alla har inte kommunalt ;)
Ok. Ena klassen hade på något sätt inte suttit så bra så den föll. När jag såg det så tog jag upp den snabb på en frigolit bit. Kommer dom att överlev?
Kanske. Men eftersom de har börjat lägga ägg, så kommer du inom en vecka ha en kokong till.
Så jag skulle inte vara orolig för att du inte kommer få snäcklingar. Det får du.
Tappade också en i vattnet en gång och tog upp den direkt och alla dom klarade sig. Beror nog hur länge de låg i vattnet…