jätte äpple snäkor
jag undrar om de har stora äpple snäkor som ett golfboll , äter de gröna växter , jag ser då då såna valicinera bitar som flyter jag har två snåna gula snäkor .
De äter helst mjuka (vissna) växtdelar och alger. Men nog har jag sett dem lyckas äta upp både det ena och det andra, så helt oskyldiga är de nog inte.
Vanliga äppelsnäckor (Pomacea diffusa) äter normalt inte friska växter. Jätteäppelsnäckor (Pomacea canaliculata) ska däremot vara förj…..a på att äta växter har jag läst..
Åhåå.. Så det finns en sort till!
Kul! :D
Nej, samtliga pomacea är förbjudna.
Pila ampullacea, asolene spixi och diverse annat får man dock ha fortfarande :)

Asolene spixi var riktigt fina, har nog aldrig sett dem i handeln dock. Kanske blir vanligare nu när äpplena blivit olagliga 
Jag förstår inte att de är ovanliga :) de är jättesöta. Ganska billiga också, med 10;- stycket som normalpris.
De lägger ägg i vattnet, så de är aningen enklare än äpplen. (men jag tror att de käkar växter, så håll koll).
Fick hem spixi, de äter upp alla mina växter! Söta ja men äter tydligen både posthorn, skräpdnäckor och sina egna bebisar… Då man är redo..

#7 aja baja inte kul hehe
Dynamitella. Jag tycker att det är kul att lära mig att det finns fler arter.. Är det förbjudet? 
Nej. Men du får ju inte köpa dem, menade jag :) Uppfattade det i all hast som "åh, så det finns en annan sorts äppelsnäcka", alltså, en laglig.
My bad.
Hahaha! Nej. Det var inte alls så jag menade. Det var bara en himla imponerande äppelsnäcka. Jag behöver inte äga allt som är häftigt. 
När man tittar på hur de förökar sig på bilderna, så får man en större förståelse för förbudet dessutom! Jösses vad de där monstren måste förstöra grödorna om de kommer på fel plats!
Och hur ska en tullare kunna veta vilken äppelsnäcksbebis de hittar i paketen? De är ju hur lika som helst.. Tills de blommat ut!
Visst är det en kul hobby för oss akvarister.. Men vilket helvete för ruinerade bönder…