Byta vatten ofta?
Ja kanske inte rikrigt så men, idag, jag vet inte vad som hände men jag fick något ryck (haha) när jag skulle mata fiskarna och vips blev det massor med mat, och jag har läst och hör att nitriten är jäkligt snabb på att komma då när det blir massa kvar på botten, är det okej att byta lite vatten fast jag bytte i lördags?
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Jag hade dammsugit botten bara. Då får du samtidigt ut lite vatten.
Jo alltså jag har ju ingen slamhävert, fick höra av en hel del att det var ett onödigt köp. det jag får göra är att gotta runt i gruset och suga upp det med vattnet via slangen för ner i botten kan jag inte gå då åker ju alla stenar upp i slangen
_
#2 Gör en egen……klipp bort botten på en pet-flaska & fäst på slangen….vips så har du en grym slamhävert & billig är den oxå
Jaha så det blir som en tratt.. jisses så fyndigt
_
japp & billig är den oxå…dom små loka-flaskorna är perfekta för ändamålet…..har man stora akvarier så är dom större flaskorna bra…

#2 du kan gå ner i grus hur mycket du vill även i sanden , gruset eller sanden kommer bara rulla i slamhävert och tillbacka till botten igen och skiten sugas upp med vattnet ,
Nej det kommer den inte! Jag har finkornigt grus och sand, detta åker med ner i hinken om jag använder sån. Det jag gör är att vifta runt så det flyter upp från botten så går det suga upp eller fånga med håv. I vilket fall kan du köra små vattenbyten under några dagar framåt för att vara på den säkra sidan. Det är sånt som händer oss alla :) vet syrrans unge brukar mata och det säger ju allt ;) haha! Så försök få upp det du ser och kan och sen små byten några dagar tills du känner att det är ok. Lycka till!
#7 Åh tack så mycket, när man är nybörjare oroar man sig ju för minsta lilla :P
_
Jag funderade på detta inatt då jag inte kunde sova. Hemma hos min mamma har dom ett 150 liters akvarium som dom inte sköter så bra pga brist på intresse, men ändå envisas med att ha kvar. Det övermatas och slarvas med vattenbyten. Alla växter som finns i akvariumet kommer från mig, även fiskarna fick dom från mig då alla deras dött utom en…
Var där i förrgår och alla fiskarna hade ihopdragna fenor. Jag sa "Men herregud ser ni inte hur dom mår? Ser i inte alla tydliga tecken på att något är fel? Ihopdragna fenor, hänger vit ytan, slöa?" mamma kollade oförstående på mig… suck sa jag och gjorde 60% vattenbyte. Deras hävert är värdelös! Kan man inte sätta dit en halv petflaska och lägga en bit nät mellan flaskan och slangen? Typ nät från en gammal gardin eller dylikt?
"Suget" på deras hävert är det inget fel på för det är som en liten pump på den som man "pumpar" igång vattnet med för att slippa få kallsupar. Men munstycket som ska dra upp och rensa gruset är värdelöst! Tänkte om man kunde ta av munstycket, fästa lite nät vid slangen och sen fästa petflaskan. Då borde inte gruset kunna sugas upp, men skiten kommer igenom?
Fungerar säkert. Själv har jag tröttnat på hävert och kör bara med slang. Doppar du slangen i karet innan så den blir helt vattenfylld (tips från min syrra) behöver du inte ens suga.. Men känner igen det där från svärisarna. Stal deras 20 cm gibbi ur deras ca 40 liters och satte ditt ett gäng ottos, de klarade inte den miljön! Och jag sa till nån gång att jag kunde ta med fler växter för de är ju bra för vattenkvaliten fick svaret: men vi har en växt, titta, och pekar på en växt. Vad säger man? Suck….
#10 jo men min hävert som jag har är hur bra som helst. Jag älskar den! Den rensar upp så mycket skit som man inte ens trodde fanns i gruset xD Jag övermatar inte mina fiskar dock, men eftersom min familj gör det i sitt akvarium så hade en fungerande hävert kunnat vara bra tror jag för snäckorna kan nog inte äta allt som hamnar på botten :/
Jag har lovat dom några av mina blå platy yngel som jag har på uppväxt, men sist jag var där så sa jag att nej, ni får inga fler yngel förns jag vet att ni tar hand om dom. Jag vill inte ge dom en massa djur som får gå runt i skitigt vatten tills dom dör av slarv :(
Får väl se nästa gång jag är där. Om dom börjat sköta det bättre. Ska ta med lite rotala då också. Mamma skulle skriva in vattenbyten i kalendern så det blir gjort :P
i ett av mina kar byter jag aldrig något vatten,fyller endast på det som dunstar bort…men det är visserligen ett low-tech kar med jordbotten & ingen teknik förutom ljusramp……..utomordentlig vattenkvalite i detta kar kan jag säga så ska starta fler sådana framöver.
Men i övriga sju kar är jag givetvis tvungen att göra vattenbyte för annars fungerar dom inte bra.
Haha ja det var ju ett bra tips :) men klart det går att fixa så som du skrev det tror jag allt :)