Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3278 ggr
abbas
0

EK löv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

varit utte idag och plockat ek och bok löv , mina räkor kommer på tisdag

jag är säker att det är  ek löv på vänster , jag antar att de är ek löv på höger inte säkert. photat båda sidor på löven

abbas
0

bok löv

Sehvrin
0

Ek- och boklöv innhåller en del mindre mumsiga ämnen, så som taniner. Har också för mig att det inte är så mycket näringsämnen i dem (det är därför de ligger kvar så länge i naturen). Är du säker på att det är så bra räkmat? Visserligen antar jag att de framför allt äter de organismer som sitter på löven. Dessutom har jag för mig att ämnena i löven kan ändra vattnets pH. Lövet till höger på första fotot skulle kunna vara rödek, men är inte helt säker.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

abbas
0

det är inte direkt  räkmat , räkan kommer och plocka från den organismer inte säkert , men  de är bra att sänka ph värdet för CR , CB räkor , jag har kokat de i 2 minuter så man kan tabort andra ämnen som taniner , det många som använder de

plutopellis
0

Ek och bok är helt ok för räkor. Häll lite kokande vatten över dom och sen är de klara. De hjälper ju även till att hålla nere pH lite tror jag. Nu är alkottar bäst för sånt men har för mig att de flesta löven fungerar lite så men rätta mig gärna någon. Jag har eklöv hos mina men de är så tröga att de inte fattar men det är fint att ha i vattnet tycker jag Glad

-Cissi-
0

Finns även att köpa boklöv på nätet.

#2 det är vanligt med bok/ eklöv i akvarium med räkor främst CR/CB "Vad jag vet" det hjälper sänka ph:t och har för mej att räkorna äter löven oxå

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

abbas
0

bra bra #4 #5 Skrattande

abbas
0

hur mycket ska man sätta på 54 liter , jag har hört det räker med 2, 3 st att sänka ph och de håller 2-3 veclor att bli uppättna,

kanske blir ph mycket lågt om det är många ingen åning , va har ni för erfarenhet

abbas
0

?

plutopellis
0

Jag vet inte. Jag har 3 i mitt 60 liters nu men har inte kollat pH eller så så jag vet faktiskt inte..

abbas
0

ok hoppas någon vet

abbas
0

mina räkor kom idag  . cr, cb,white pearl,  tiger räkor

abbas
0

breating bags i karen

abbas
0

cr , cb grade A

abbas
0

white pearl

abbas
0

tigger

abbas
0

cr , v band

abbas
0

äpple snäkorna stå i kö efter kaptain helena

abbas
0

white pearl , tigger räkor på jakt efter algtablett

[dynamitella]
0

Vad noga med att inte sälja avkomman bara :)

Superfina. Roligt med rom också.

abbas
0

jag ska skaffa en till burk till tiggrarna snart , oh det va kul med tigger room ,  tack

[dynamitella]
0

Det gälls inte ifall de vid någon tidpunkt gått tillsammans, och en hona se går med rom. Även om du vet att avkomman är ren, så är det att räkna som orena räkor :)

(bara så du vet, jag personlige bryr mig faktiskt inte ett dugg om hybridhandel).

abbas
0

hur går befruktning då , är det innan honnan ber room eller efter hon har room på sig? ,, jag antar innan , ja jag har sett hybrider som är mycket vackra om vanliga

Kickan90
0

får man inte sälja en ren räka som är en färgkorsning?

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

plutopellis
0

Man får sälja vilken räka man vill men man måste vara noga med att tala om att det är en hybrid och man kan inte ta fullpris för den. Många vill ha renavlade och då vill man inte upptäcka längre fram att det var en hybrid. Medan en del bara vill ha räkor för skoj skull och då blir hybrider toppen då de är lite billigare Glad

Kickan90
0

#24 okej ^^ tänkte om de var någon annat jag hade missat men då förstår jag :P

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

theraphosa
0

oj! Jag trodde inte man kunde ha helena snäckor med äpplen. Funkar de bra?

abbas
0

jag hade de några dagar tillsammams , sen såg jag att helena försöker suga på en mindre äpple, men äpplen gömde sig , jag vet inte  om hon lykat skada  äpplen

plutopellis
0

Reagerade också på det men orkade inte säga något. Äpplen är ju ändå olagliga nu så kände att det inte gjorde ngt. Men synd om äpplena….

theraphosa
0

#27 okej , då kanske de inte funkar så bra.

-Cissi-
0

#29 jag skulle inte våga chansa att ha äpplen tillsamans med helenor

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

theraphosa
0

#30 Ne jag vet, därför jag vart förvånad och fråga abbas hur de hade gått…

-Cissi-
0

Ah :P läste lite snabbt och trodde det var du som hadde dom