Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 3398 ggr
[jjennyeklundd]
0

Vita pricksjukan

Åh jag blir så ledsen… Jag har inte köpt någon ny växt eller fisk på jättelänge och inte alls släppt in något i akvariet utan det har bara fått varit under en längre tid. Självklart har jag gjort delvattenbyte men det är på samma sätt jag alltid gjort, temperaturen är samma som alltid och alla fiskarna var helt pigga. Jag hade i alla fall bara en Borneo sucker och en löksnäcka och det blev mycket alger så jag skulle köpa en till mal. Köpte en ansistrusmal som simmade med massa andra ansistrusmalar i butiken och alla såg pigga ut. Tyvärr är ju de malarna prickiga så inte kunde man se att de hade någon pricksjuka… Dessutom var det bara ansistrusmalar i akvariet. Jag köpte den fisken i fredags och idag upptäckte jag att alla fiskar mer eller mindre drabbats av pricksjukan. Mina fina fjärilsciklider och kardinaltetrorna är mest utsatta och kardinaltetrorna är riktigt hängiga och ser inte alls bra ut :-( platysarna och guldbarberna ser bättre och piggare ut och malarna verkar också pigga. Jag har hällt i medicin i akvariet och hoppas på det bästa! Grejen är den att när jag hade platyyngel i ett eget akvarium skulle jag köpa javamossa till de från samma ställe jag nu köpte ansistrusmalen och de ynglen fick också pricksjukan men de hade typ bara två prickar var och var inte hängiga så de piggnade till fort efter att de fått medicinen. Min pojkväns mamma köpte sina första växter därifrån och fick med sig såna där sniglar man inte vill ha och hon var tvungen att köpa botier för att få bort de efter att hon provat massa annat. Jag blir irriterad att jag ens tillät mig själv att handla där nu igen… Och fiskarna har ju så sjukt mycket prickar på sig och som sagt verkar kardinaltetrorna väldigt hängiga :-( jag hoppas de blir friska av medicinen! Men tycker ni att jag ska städa ur hela akvariet, rensa allt grus och skölja av växterna osv? Något jag också undrar över är om man ska göra något åt butiken? Det är tredje gången man får med sig något dåligt där ifrån och om alla mina fiskar skulle dö av det här måste jag ju säga att jag har lagt ner väldigt mycket pengar på fiskarna och akvariet över huvud taget så det känns väldigt ruttet om de skulle dö på grund av att DE inte kan sköta sitt jobb. För allvarligt det kan väl inte vara rätt att de ska kunna sälja sjuka fiskar… VISST… Jag ska väl kolla så att de är friska men det är inte så lätt när fisken ser pigg ut och ändå ska vara prickig…

abbas
0

inte kul att det händer så , va har du för medecin? , prova (exit) medecin den är bra  för exact vitaprick, nån tipsade om denna medecin att hans fiskar blev friska efter 3 dagar ,,,

CarlMH
1

Synd med fiskarna Rynkar på näsan … du borde ju tala om för affären att du fått med vita prick, är inte ens säkert de vet att de har den i karen, fiskar kan leva med den utan att den blommar ut fast sen blir de stressade/försvagade av transporten och då får parasiten växtmöjlighet.

Att vita prick skulle kunna spridas med växter har jag aldrig hört talas om, fast det kanske är möjligt …

Ellenfyrkant
0

blubb

Mvh Ellenfyrkant

[jjennyeklundd]
0

#1 jag tror att det är det jag har, är tyvärr inte hemma så kan inte kolla men jag tror att det är det :-) tycker du att jag ska rengöra akvariet? #2 ja jag måste nog prata med affären :-/ En Kardinaltetra hittade jag död imorse och den andra var extremt dålig så den tog jag bort :-/