Äppelägg
När jag kom hem från Örebro-auktionen i lördags och skulle pytsa i de nya cr-räkorna jag köpte där såg jag denna korv på sladden till doppvärmaren
Hade jag inte förstått vad det var så såg det lite ut som en minimajskolv
Har redan lagt ut detta på fb, men måste ju dela med mig av min glädje till de som inte hänger på fb också
Första kången alttså som mina jade-randiga äpplen lägger en lite korv. har aldrig sett detta förut, men jag har i all fall lagt korven på en frigolitbit som guppar omkring. Få se om det blir nåt av det
Grattis!
Då får vi vi kanske se några små snäcklingar om 2-4 veckor. 
Tack! Hoppas verkligen det!
så roligt, grattis och hoppas att det går som det ska! :D
Tack! 
GRATTIS!!!!! 
åååh! :D grattis!
Tack! Det ska bli såå kul o se om nån överlever. Har lagt dem i en liten skål för sig till att börja med. Rätt eller fel?
Vad går det mer i akvariet? För egentligen bör de gå kvar då de till en början endast lecer på små alger och sånt i karet innan de börjar äta ex grönsaker eller vad du matar dom med…
Bara snäckor o räkor, men drunknar de inte då? Behöver de inte upp till ytan o få luft?
Nej dom drunknar inte. 
Okej, tur att jag frågade. Då får de flytta till akvariet då. Tack!
Ja akvariet är det bästa tror jag 
du har väl luftspalt i akvariumet?? då andas de där uppe då för det gör mina småttingar, alla rutor är täckta med små snäckor som sitter vid ytan och andas
Grattis alltid kul med tillökning
Första klasen var spännande sen blir det inte lika läckert när man har 1-2st var 14 dag. Jag är själv inne på min 4 klase det bara kryllar av små snäckor i mitt 250L
när de väl startar så verkar de inte sluta ^^
nej jag märker att de inte vill sluta för jag har stort sett 7-11 klasar uppe hela tiden
Ja hehe pilska små djur är det.
Tänk dock på att inte spara för många åt gången för har man massa bebisar verkar kalket inte räcka till. Jag hade massor och trots massa kalkmusslor blev skalen skadade….
Ja, det finns luftspalt
har ju bl a mamma o pappa äppelsnäcka där
#18 jag har kalksten i akvariumet ju och det finns mycket kvar av den stenen ju
Och idag hittade jag en ny klase
Precis som ni sa ovan.
Om man vill att de skall sluta lägga klasar så ta bort ett täckglas så det inte blir så fuktigt i karet så slutar de lägga klasar.
Funkar hemma hos mig. jag blev less efter den 7 klasen. Jag har bara lags en bit plast runt karets kanter där de är öppet så snäckorna inte kryper ut.
Tänk också på att deg från första januari blir förbjudet att köpa/sälja äpplen så kanske dags att ta bort klasarna som kommer?
Har lagen gått igenom då? Jag trodde bara att det var ett förslag.
Ja den har gått igenom nu
Kollade upp det efter att jag frågade.
Riktigt synd att det blev såhär. Vad näst? Ska vi förbjuda alla semiexotiska fiskar som kan överleva kallt och alla akvarieväxter eller?
Vad ska man göra om man får för många äpplen helt plötsligt? :O om dom gömmer sig och man bara råkar upptäcka 100 snäcklingar… är det förbjudet att ge bort också? Måste man döda dom?
Jag trodde det bara var ett förslag. shit vad nöjd jag är att fått tag i lila äpplen igår :)
#23 Från och med första januari? Enligt jordbruksverkets hemsida trädde beslutet i kraft den 10 november (för fem dagar sedan) och borde alltså gälla redan nu.
"Beslutet trädde i kraft den 10 november 2012. Akvariebranschen bör, så snart det är möjligt, anpassa verksamheten efter det nya beslutet."
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Det är jättetråkigt att det blir så här, förbud o förbud o förbud :(
Vad jag förstår får man äga dessa snäckor och även föda upp för husbehov, men ej sälja, ge bort, slänga ut dem i naturen eller spola ner snäckorna eller äggen i avloppet (som om man ens kan tänka tanken på de två sistnämnda)
Anledningen till förbudet är ju att äppelsnäckor kommit ut i naturen i Spanien och att förstörelsen är stor på risfälten. Så även om det verkar otänkbart för en del, så verkar det ju tyvärr inte vara det för andra.
Spanien har ju ett helt annat klimat än sverige. Jag tvivlar starkt att äpplen kan överleva i naturen här.
Nej, men jag förstå hur de tänker.
En visstyp av äppelsnäckor förökar sig i en hiskelig fart och äter upp grödorna för bönderna. (Inte nog med lågkonjunkturen, som gör det svårt nog för dem.)
Man måste få bukt med problemet snabbt för människors överlevnad och tar ett starkt beslut som innebär att all handel med hela snäck-släktet ska förbjudas.
Tullen kan vara effektiv, återförsäljare slipper undra om det handlar om den eller den andra äppelsnäckan. Butikerna slutar handha dem för privatpersoner, som från första början släppte ut något ödesdigert i naturen.
Jag gillar äppelsnäckor. Jag kommer fortsätta ha dem.Men beslutet är inte dåligt! Det handlar om människors rätt till mat och arbete, eller välfärdshobbyodlare som vill ha fina snäckor i sina akvarium.
Så fort de fått bukt på problemet ska man titta igenom och ändra på det. Då kommer man kunna pyssla och anpassa så att det är skräddarsytt för arterna och länderna.
Fram tills dess är det bra mycket allvarligare saker på spel.