Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1960 ggr
abbas
0

räkor

hej ,  tänker köpa räkor typ 10 , är det bättre att köpa mer honor än hannar  för att få de leka eller kanske 5 av varje kön , va tycker ni som har räkor?

[dynamitella]
1

När man köper räkor brukar man inte bry sig om könen. Framför allt eftersom privatpersoner sällan skickar/säljer vuxna räkor :) (det går alltså inte alltid att avgöra kön).

Jag anser att könsfördelningen bör vara lika. Detta eftersom hanarna måste hitta honorna för att befrukta dem. Det kan vara lite svårt för en hane att hinna med flera honor.

Och har man 9 hanar och 1 hona lär hon alltid gå med rom, men, så har man aldrig mer än en kull per månad. Ju fler honor = ju mer avkommor.

abbas
0

okej , tack för info

jag hittade räkor från tyskland , men frakten bara är lite för  dyrt 215 kr till sverige , de har från 1 euro 8 kr st upp till 20 euro 172 kr st

www.garnelio.de

rekomenderar du nån affär i sverige eller utomland som är bilig

abbas
0

man kan översätta hela deras sidan på svenska på google chrome

plutopellis
0

Lättast är ju att sätta ut en annons här med vad du vill ha och köpa av privatpersoner…

[dynamitella]
1

Redbee.se är sajten för alla räkintresserade. Finns det inte där finns det inte i sverige :)

Räksidor online litar jag inte på efter att så många blivit blåsta, eller/och fått hem döda räkor.

abbas
1

vad är Grade A till SSSS på räkor , är det storleken ?hur talkas man det?

my newbies !!!!hehe

[dynamitella]
1

Åter igen, läs på redbee.se. Där finns ALLT du kan tänkas behöva. Bläddra i arkiven och artiklarna!

För att svara här så finns det grad C till SSSS. Bokstäverna förklarar hur fint färgad räkan är. Ju skarpare vitt/rött/svart räkan har, och ju finare tecknad den är, desto dyrare är den.

http://dwarfshrimp.co.uk/wp-content/uploads/2011/12/crystal_red_shrimp_quick_grading_guide.jpg

Grad C = Nästan genomskinlig med rött/svart. Lite eller inget vitt. 15;-

Grad B = Röd/svart och vit. Även genomskinlig. 20;-

Grad A = Tydliga fält, väldigt lite genomskinligt. 30;-

Grad S/SS = Fina, definierade partier med mycket vitt. Opaka i färgen. 45;-

Grad SSS/SSS+ = Guds gåva till räkvärlden. Perfekt färg, helt opaka och med vita ben. 180-280;-.

oh-la
0

graderna C-A är egentligen genomskinlighet, och S-SSS+ är vithetsgrad. en S och S+ ser ut som en liten polkagris. jämna tydliga röda och vita partier. SS har tydligt rött huvud och ett mindre rött parti på ryggen. SSS enbart röda partier på huvudet, resten av kroppen är helt vit.

detta är bara en grym förenkling av graderna. det finns sedan varianter i graderna. det man ska vara medveten om är att en räka kan graderas som SS om den har en SS-form, även om färgen är dålig. alltså en genomskinlig SS är fortfarande en SS, om än en dålig sådan.

det är egentligen bara graderna C upp till A som anger någon om genomskinlighet.

abbas
0

#6, #8, tack för fina info , nu förstår man hur det går ,

# 6 ja jag har blivit medlem på redbee igår , såg en del säljer fina räkor

,jag har läst om korsnigtabell oxå som jag har sett pratar om här i sajten i en annan inlägg

bara sista frågsn , får man SS , SSSS , från samma C_A graderna efter några kullarna, va jag antar ,eller hur fungerar det ?

[dynamitella]
0

Alltså. SS och upp får man bara om man redan har så högt graderade räkor. Det går till så att du kanske korsar en grad A och en grad S. Då blir avkomman allt mellan B och S+, i regel. Men man får inte fram SS, SSS och högre av "skräpräkorna mellan C och A".

Det krävs flera års intensiv odling med många akvarium för att isolera de bästa generna. Och det är inte värt det idag, eftersom man kan fuska och köpa en eller två riktigt snygga och korsa ner lite.

abbas
0

#10 nice:))Glad

abbas
0

av vilka blandning kommer rili räkor? har sett en som heter ( H )på redbee säljer de för 15 kr st de är genomskinliga och röda

[dynamitella]
0

Rili är ingen blandning. Det är en väldigt röd körsbärsräka som fått en mutation/fel i generna så att mittpartiet av kroppen blir transparent.

Efter att man fått fram sådana så började man odla för starkare färg och olika nyanser.

Det är viktigt att du noterar att crystal red och rili är två vitt skilda arter :)

abbas
0

ja absolut  , jag söker och söker , jävla dyra de har jag letar efter cr , cb, tiger  räkor , de minsta pris ligger på 30 kr grade A-S

jag är intresserad av de arter  ,

men även finns de white pearl , blue pearl , gula

vet inte va det kommer från de om de korsar

jag kan inte bestäma mig asså helt galet,¨¨

har du finna exempler på CR . CB , grade