Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 973 ggr
rosablomma
0

Skalarefrågor.

Hej gott folk. Jag ska köpa skalare efter löning. Men min fråga är hur stor grupp med unga individer är lämpligt för att de ska kunna bilda par så småningom? Mitt kar är på 240l mycket växter hur många par i vuxen storlek kan man ha i det? //jossan

**Malin**
0

Hej om du ska ha ett par så köp 5 st om du ska ha 2 par bör du köpa 7 ojämt antal är bäst ,en brukar oftast bli hack kykling !

Mvh malin räkor snäckor räkor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

CaptainBunchie
0

Egentligen ska skalare inte ha under 270-300 liters akvarium då dom blir så pass stora. Mer än så kan jag väl inte säga egentligen. :P

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

theraphosa
0

Jag har alltid hört att man ska köp dem i jämna antal för att de inte ska mobba ut en  ?

Ellenfyrkant
0

Svårt att veta hur de kommer att mobba eftersom det beror på könsfördelningen hur de parar ut sig. Köper man jämna par som små kan de ju bli t.ex. 4+2 i könsfördelning och då kan ju en av de där fyra bli hackkyckling ändå.

Mvh Ellenfyrkant

[dynamitella]
1

Jämna antal eller ej spelar egentligen ingen roll. Man känner ju inte till könsfördelningen ändå, så att man ska få precis 3 av varje kön är inte 100% säkert.

Däremot skulle jag nog hellre skaffa ett existerande par, eftersom karet är så litet. Så slipper du ha 6-7 bråkande tonåringar :)

rosablomma
0

Enligt zoopet är minsta mått 100cm långt och minst 45cm högt men minst 275l för skalarer. Måtten på mitt kar är 121cm långt och 50cm högt men 240l. I mina ögon spelar det inte någon större roll. Tycker jag iaf. (Hugg nu inte huvudet av mig). Jag har förövrigt MASSOR med växter och rötter. Så det finns mycket gott om gömställen för ett gäng ungdomar anser jag..

[dynamitella]
0

Nejnej, så länge de är lagom stora så går det ypperligt :)

Men att ha 3 par vuxna scalarer på 15+ cm i den volymen vore en dödsfälla. Jag hade exakt den kombinationen i mitt 250 literskar, och det var slagsmål varje dag. (så att du gör dig av med de som inte är önskade senare när de vuxit en bit).

rosablomma
0

Tanken är att jag gärna skulle vilja ha 2 par. Frågan är ju hur fort de kommer växa. För jag ska troligtvis byta upp mig i kar storlek till ca400l i början på nästa år. Och givetvis kommer max 2 par sparas.

[dynamitella]
0

Jaja, då är det ingen press! 400 liter är ju väldigt stort :)

Ellenfyrkant
0

Flikar in själv här. De flesta föreslår en unggrupp om ca 6 scalare. Jag har 540 liter, vilket antal går att hålla utan att med stor sannorlikhet behöva sälja/ ge bort ett antal senare när de vuxit.

Mvh Ellenfyrkant