Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2570 ggr
Ortax
0

Yngelkar

Hej, detta blir mitt första av antagligen många inlägg på detta informativa forum. Kan börja med att jag varit djurintresserad i många år sedan min far hade en liten djuraffär. Då jag haft sköldpadda, fiskar, hamster och spindlar i några år. Allt går sin gång kan man säga. Så idag har jag och sambon bara en katt och ett 100 l akvarium med diverse fridfulla och lugna fiskar i. I vårt akvarium har vi 2st skalarer, 12 leopard Danior (tror det är ca 4 hanar och 8 honor, men har svårt att urskilja), 3 platys, 10 neontetror, 2 dvärgguramis, 2 guld-ancistrus och en större vanlig brun Ancistrus. Tankarna går i att vi ska skaffa 1 vanlig Ancistrus till och 2 fjärilsciklider med. Just det, glömde att vi har 1 liten kuliål med hehe. Jo, nu till min fråga. Vi har köpt ett litet 54l kar nu igår. Med det kom doppvärmare och ramp. Bör jag inköpa en liten pump till det eller räcker det med en slang från luftpumpen? Vad mer bör jag tänka på ifall jag ska ha det lilla karet som yngelkar? Sen en fråga till. Vilken av mina arter tror ni är lättast att odla på? Skalarer vet jag är svåra. Kan även tillägga att mina fiskar är ganska unga allihopa, i alla fall som jag tror. Förutom ena malen. Hade varit kul om ni vill komma med tips i och med att detta är en perfekt hobby för mig som datornörd att komma loss ifrån skärmen hehe. //Micke

abbas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej ja du ska skaffa en liten mini pump för att ha en bra cirkulation i karen för att ge de nyttiga bakterier en bra liv , bakterier lever i filtret även som man ska inte rengöras med kran vatten ,risk att döda nyttiga bakterer,

när du köper pumpen du ska sätta en nylon stumpor på avsugning hole för att inte yngel kommer in och dör .

det lättast att odla är platy eftersom den är levandfödare och då man kan bara sätta honnan i yngelkassan när hon ska föda och ta bort henne efter , men leopard danior är också lätt odla , du kan urskilja de hannarna är de som är småa och platta på formen , honorna är de som är stora och runda på magen.,

de leker varje morgon och släpper room,de gillar at leka i tätt växter

och de kan ätta sin room , det bästa sätt att odla de att ha de med mycket växter och lågt vatten  och att ha ett nät under växten för att roomen ska gå genom till botten  och fisken kan inte käka de,

jag har 54 liter akvarium som är till yngel nu , där bor nu 40 st zebra och leopar zebra  yngel och 18 yngel svärdbärare , de är 10 dagar gamla ,

the roligast är att jag hade föräldrarna i karen cirka en vecka utan nät men bara med mycket hornsärv snabbväxande växter , jag såg de leker varge morogon , men tittar det fanns ingen room , efter en vecka flytade de tillbacks till större kar ,

jag uptäckte efter 3 dagar att det finns ungefär 40 yngel , hade chans att flytade föräldrarna från faren anars hade de blivit uppätna,

yngel kläcks efter 48 timmar behövs inte ätta första dag pga gulasäck de har , efter matas med gula ägg  nån 2 veckor och fling foder , artemia när de är större

här en bild på mina zebra och leopar zebra yngel

lycka till

abbas
0

va jag hört att neontetror är lätt odla även men har inte hunnit läsa hur det är bästa sätt

plutopellis
0

Ja, jag måste säga att ett innerfilter är att föredra för liten luftpump med slang gör ingen nytta alls. Filtret filtrerar vattnet vilket du annars hade behövt göra med väldigt täta vattenbyten gör att förhindra nedskitning samt att får du en ytrörelse sytesättsvattnet. Sen vill jag bara agera polis och säga att skalarer växer ut ett 100 liters…

[dynamitella]
0

Neontetror är bland de svårare att odla. Jag rekommenderar att du gör ett försök på daniorna :) om du följer mina råd så garanterar jag att de leker inom tre försök.

Ortax
0

Ja nu hade jag lite mer att införskaffa mig hehe, det blir en del mer växter att köpa. har ni några fler exempel på bra växter för yngel förutom hornsäv och javamossa som jag vet fungerar bra.

#1 Tack för tipsen :). Jag ska ta en extra titt varje morgon och se om mina platys är leksugna och på hugget hehe. Hur ser jag om Platyhonan är på G? blir hon mer fyrkantig och har en svart fläck baktill? ungefär som Guppy?

#3 Har du någon bra länk på ett innefilter som skulle passa mitt 54l akvarium där ynglen ska vara? Ska jag dra en nylonstrumpa över den? Skalarerna som vi har idag är inte alls stora, tanken är att vi ska skaffa ett större kar till sommaren, om det inte blir så, så får min far lägga i dem i sitt 240l som han har hemma ifall dem växer ur vårt 100l.

#4 Jag ska garanterat följa dina råd här på siten, har sett en del trådar angående om just odling av leopard danior. Vet du hur det är med Dvärggurami? behöver man mycket flytande vegetation och så? har läst att det är mycket flyttande hit och dit med föräldrarna och att det kan vara svårt att hitta ett passande par.

Funderade på en annan sak nu, bör jag har grus i yngelkaret? ska det vara fingrus eller lite av större modell. Artemia låte krångligt med kläckning osv, finns det enklare foder man kan ge? typ finsmulat flingfoder eller rent utav köpa yngelfoder i djuraffären.

Tack så supermycket för alla tips hitills! Tar mer än gärna emot mer :)

[dynamitella]
0

Roligt :) Ja, jag har tagit 4 kullar på mina leoparder/zebror (men fick tråkigt nog bara zebraungar ifrån föräldrarna), och sen 4 kullar på mina kardinalfiskar. Det fungerar lika dant, då arterna är lika till allt utom färgen.

Dvärggurami har jag för mig gäller samma saker som kampfiskar. Lågt vattenstånd, hög temp, mycket flytväxter och buskage. Lite till ingen cirkulation på vattnet :) Avkomman bör matas med proteinrikt frysfoder eller levande artemia/infusorier.  (det går att hitta genvägar).

Daniornas avkomma kan äta "vad som helst" och ändå växa bra :) Mina har ätit flingfoder, frysta cyklops, mosad fryst artemia och allt möjligt fiskfoder, fast mosat.

Ortax
0

Vad har ni för tips på växter?

[dynamitella]
0

För odling eller "bara" för inredningens skull? :)

[RadioMG]
0

Detta är min favorit i yngelkaren. Allt skit samlas på vätxerna och sedan äter ynglen där. Dessutom tycker jag de är rätt snygga när man har planterat nga plantor nära varandra. Växer som bara den oxå..

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22&SOK=1

[RadioMG]
0
Ortax
0

#8 Egentligen både och. Letar efter ganska lättskötta växter, har för mig att cabomba och lotus är ganska svåra att hålla fina, Nu har jag Amazonsvärdplanta, ett gäng hårgräs, några vanliga valicinera, lite javamossa och någon sjukt snabbväxande växt som jag inte vet namnet på, någon ormbunkeliknande sak som dem i djuraffären inte visste namnet på, men dem kunde växa på rötter och får skott via bladen kan man säga. Och 1 stycke ca 9cm lång hornsäv som inte växer så speciellt snabbt om du frågar mig.

#9 Jo funderar skarpt på att skaffa ett gäng sånna till, då mest för att den biten jag har inte växer så snabbt.

Har ni några tips på nätbutiker som säljer billiga växter eller någon här som säljer för en bra summa? Då som även är van vid odling också :). Skulle även behövt tips i enkel skötsel av växter i akvarie.

[dynamitella]
0

Okej :) Får du svärdplantor att överleva är det ett bra akvarium. De är bland de första som dör om man har kasst grus eller dåligt med naturlig gödning.

Tips på lätta och/eller snygga växter: hygrophila polysperma, egeria densa, hornsärv, rotala indica, bacopa, cabomba, limnophila sessiliflora (lite jobbigare än cabomba), javaormbunke, anubias, vattenspikblad, musselblommor, cryptocoryne undulata, cryptocoryne wendtii.

Ormbunkeväxten heter Javaormbunke :) De är mycket trevliga i mitt tycke.

Tips på nätbutiker har jag inte, då de ofta är mycket dyra :) men plantswap.se kan du kolla på i annonsdelen. Lika så Redbee.se under övrigt-sektionen i annonsdelen.

Jag kan också avvara lite vattenspikblad, vallisneria, mossa, bacopa och något annat klipp, om det är av intresse.

[yellowstreet]
0

Jag odlade danios i våras, fick ca 30 st varav en överlevde till tonnårsåldern. Den simmar nu bland mina andra vuxna danios och verkar klara sig fin fint :)

Ortax
0

#12 Tack så jättemycket för alla namnen, jag trodde faktiskt att cabomba var svårare, man kanske skulle testa några sådana iaf, min sambo älskar verkligen dem.

Jag köper gärna några växter ifrån dig, vi får komma överens om pris och hur vi kan frakta dem, antar att vi är på 2 olika geografiska platser i Sverige (Själv sitter jag i Blekinge). jag vet ju inte hur man fraktar fisk och växter längre sträckor, antar att du har större koll på det än mig hehe.

#13 Oj! är dem så svåra att hålla vid liv? tur att jag har ett gäng då så jag kan få några kullar om gången förhoppningsvis. tanken är att behålla några och byta ut några, ja ni vet ju hur det blir :).

Ikväll slänger jag upp några bilder på vad jag osv i en annan tråd, kan vara kul och visa hehe, är väldigt entusiastisk över fiskodling. Gillar utmaningar med det hehe. Man vill ju börja med, men tålamod är en dygd inom detta område har jag förstått.

[dynamitella]
0

Inga problem :)

Jadå, det är ingen fara. Jag har odlat växter, räkor och fisk i hundra år känns det som, och skickar varje vecka. Idag åker posthornsnäckor på posten också. Det går utmärkt att skicka mitt i vintern också, då jag har heatpack och kartonger. (Däremot undviker jag att skicka fisk allt vad jag kan, då de tyvärr inte alltid överlever. 90% av överlevnad av alla fallen räcker inte riktigt).

Kan svara lite för 13 också. Nej, de är i mitt tycke lika lätta att hålla vid liv som guppys, om inte lättare!

Jag fick två kullar efter varandra. Varav båda var på ca 60 ägg. 40 från varje kull nådde vuxen ålder, och jag har behållt 20 :)

Ortax
0

#15 Ska vi göra så här då, jag slänger upp några bilder på mitt stora kar så kan du ju fundera lite över vilka växter som hade varit lämpliga och sedan ge mig summa och vilka växter det blir så köper jag av dig :). Tror även min far är intresserad också då han har 1 240l kar och 1 120l kar som han vill pryda :). Vi kan ta det via PM om det blir enklare.

Det står i din beskrivning att du har fisk i yngelkaret o.O? Visste inte att man kunde ha det, vilka fiskar kan man ha i ett sånt då? äter t.ex. inte ancistrusarna upp rommen som kommer på botten? och nya yngel, blir inte dem uppkäkade av typ alla fiskar?

Ge mig gärna några förslag på fiskar som jag kan ha i yngelkaret. Förutom ynglen dvs.

abbas
0

brukar du göra vatten byte för de lika mycket som normalt vuxna fisk

jag är rädd att byta vatten för mina yngel för att undvika skilnaden i vatten temperatur och nya vatten med klor  , tycker det knap skiter

eller kan man byta och  addera lite lite vatten  och beredning medel, är de känlsla för det , de går i 54 l

[dynamitella]
0

Jag har bara lite, inte alls någon mängd denna gången :) I vanliga fall har jag två-tre spannar fulla här hemma, men det har varit sparsamt nu ett tag.

Men jadå, det går bra ändå.

Jag har bara fiskar som kommer bra överens! De enda vuxna fiskarna i hela 70-literskaret (yngelkaret) är två ancistrusar och en Galaxyrasbora. Resten av invånarna är 2 unga galaxys, 1 svärdbärarbebis och ca 30 kardinalfiskar (väldigt unga), och ett ton ancistrusbebisar.

Så ingen äter ingen, så att säga :)

Den allra första tiden äts daniobebisarna upp av vad som helst. Det är viktigt att man inte har någon simmande fisk alls då. Men när de når 1 cm kan man ha de flesta rasboror eller tetror ihop med dem. Ottosar också. De är trevliga:)

abbas
0

#16 du kommer inte tro det hehe, redan första dag gammal på en svärdbärare yngel  medan jag tittade på de tillsammans med zebra yngel kunde 1 liten jävel svärbärare lycka fånga en zebra yngel, han kom backifrån och tog honom på svansen efter svald honom totalt, ny har jag svärdbärarna i ett yngelkassa försig i samma kar ,

de zebra är mycket små,

abbas
0

den var till "18 sorry sist jag skrev  , kan du svara mig på # 17

[dynamitella]
0

Precis. Minsta lilla fisk eller yngel kan äta en nykläckt danio. De är tunnare än hårstrån vid det laget.

Jag byter sällan vatten eftersom jag har en så himla bra balans i karet. Men det går lika bra för mig att göra det som att låta bli. Det har aldrig varit problem.

Jag har en yngelkasse i nät som jag använder som skydd när jag häver ut vattnet. Så jag suger på insidan av kassen utan att röra kanterna med slangen, och låter yngelna simma på utsidan. På så sätt sugs de inte med eller fast vid vattenbytena. En nylonstrumpa över slangen räcker tyvärr inte här, då småttingarna sugs fast även där.

abbas
0

eller man kan sticka slangen på gruset i hörnan så slipper man suga de

[dynamitella]
0

Ha! Det var något nytt. Det kommer jag göra i fortsättningen.

abbas
0

gött :),