Hur länge klarar sig fisken?
Jag tänkte åka in till stan idag men kommer inte hem förrän på söndag. Funderar på att gå förbi djuraffären imorgon och köpa lite fisk som jag kan köra in det nya akvariumet med. Kan fisken klara sig i påsar ett dygn eller hur ska man göra? Måste jag vänta med att köpa fisk tills jag kan ta hem den direkt? (Åker inte till stan så ofta eftersom att jag inte har bil, det är en timmes bussresa dit)
Ja. De kommer inte klara sig så länge. Max ett par timmar.
Om du förvarar fisken i en låda/spann med en liten luftpump klarar de sig längre.
Wiie såg att affären har öppet även på söndagar, så kan sticka dit direkt innan jag drar hem! :)
Jättebra :)
Hur länge fiskar klarar sig skiftar naturligtvis på till exempel storlek. Om bara endast ett par timmar så är det troligen något fel på fisken. Är dom nymatade finns risk att maten kräks upp och då går det inte bra länge. Men ett dygn eller längre är ju inget problem annars med fisk som till exempel platy och andra små fiskar. Värmen får man inte glömma men ett par petflaskor eller annat att ha varmt vatten i "runt" fiskpåsen och i kanske en kylväska så löser det sig. Kan man köpa samma dag är såklart en fördel.
I ett par deciliter vatten från affären, eller/och i en bil eller plastpåse klarar sig nog ingen fisk så många timmar. Nitrit kommer ju som ett brev på posten om det gäller något större än en Guppy eller om det är flera fiskar per påse, vilket det alltid är.
Jag har kommit hem med döda fiskar efter auktioner och besök till affärer långt bort, och får därför alltid ha med en dunk med vatten att byta ut, samt slangar som tillåter luften att cirkulera i påsen :)
Man ska ha fisken mörkt och inte ta upp påsen ibland för att kolla hur den mår. Sånt är bara stressande för fiskarna. Aldrig haft såna problem som att fiskar dött i påsen på väg hem. Själv har jag köpt fisk i till exempel Göteborg och haft i påsen under natt på hotell men tänkt på värmen såklart. Åkt hem dagen efter, bor i Gävle, utan problem. Det blir en bra stund i påsen.
Gratulerar. Det är kul att höra! :)
Självklart går det utmärkt om man ser till att ha stora påsar med gott om vatten och luft, och att byta vatten om fiskarna i fråga bajsar för mycket. Ibland är de ju nymatade ifrån affären.
Men att ha dem liggandes i handväskan, bilen eller annat ostadigt ställe är inget att rekommendera.
När jag har planerat att köpa fisk så sker det alltid på bra sätt. Jag har inte haft dödsfall på många år, som det kanske lät!
Klart en fisk klarar sig ett dygn i en påse, gör den inte det så är det nåt fel på fisken.
Finns ju massor av folk som skickar fiskar kors o tvärs över hela världen o då får fiskarna ligga i samma påse i flera dygn
minavitas.wix.com/kennel
Det är inte 3 dl vatten från djuraffären i en liten stängd påse. Det sker ju av proffs :)
Du rekommenderar väl inte att jag går och köper mig 10 guppys i en påse och lägger dem i bilen/hallen i ett helt dygn innan jag ska hem?
#8 skickar man fisk så använder man ju en breathingbag inte en sådan påse från djuraffären
Nej 10 guppys förstår väl minsta småbarn att dom förorenar vattnet ganska fort så även om dom överlever lär dom ju inte må helt ok..
Sen känns det väkl inte helt genomtänk att låta fisken ligga i hallen när man kommit hem, men har man inget annat val än att låta en fisk ligga i en påse i ett dygn så bör det inte vra några problem om man informerar den som packar att fisken kommer få vara i påsen en lite längre stund så större påse och mer vatten behövs och ska man ha fler så ber man att få fiskarna packade separat.
Sen vart 17 köper du fisk om du bara får tre deciliter vatten med dig och det är så dålig kvalite på vattnet att fiskarna dör?
minavitas.wix.com/kennel
Här handlade det om 3 guppys, men jaja jag ska köpa dom imorn iallafall så det spelar ingen roll ^^
Här nere har jag haft andra upplevelser. En påse till samtliga fiskar. Jag får alltid be om extra/extra stora påsar och ordentligt med vatten. Eller så köper jag ett mindre antal fiskar per gång. Tidningspapper får jag inte heller även mitt i vintern.
Så jag antar att "nybörjare" skulle anta att personalen har full koll på läget. Detta är kanske samma nybörjare som har fem slöjstjärtar i 50 liter också :)
Men ja. Du har helt rätt i att fiskar ska överleva en längre sträcka/tidsperiod i påse. Förutsatt att påsen och vattnet är anpassade korrekt efter fisken.
Ts. Ursäkta för kapningen. Det spårade lite här. Roligt att det löser sig för dig :)
Skrämmande, här får jag separata påsar till fiskarna utan att behöva be om det. Dom frågar om fiskarna ska vara i samma akvarium o bara om dom ska de får dom samma påse men bara om dom då kommer från samma sektion i djuraffären där olika akvarium delar vatten.
Ja nybörjare kan ju lita på personalen, men istället för att bara säga att det inte kommer att gå så kan man förklara vilka förutsättningar som gör att det funkar och säga varför det troligtvis inte kommer funka om man litar på personalen.
Vet att du sitter inne med mycket kunskap om fiskar och förstår att det måste vara drygt att förklara och förklara och åter igen förklara.
minavitas.wix.com/kennel
Jag tänkte helt enkelt att det vore smidigare för henne att planera in en annan dag istället för att riskera att ta hem döda eller nitritchockade fiskar. Det är jättebra att du skrev, för "nu kom det fram" varför jag sa nej, och vad val som annars finns :)
Roligt att ha dig tillbaka förresten, det var ett tag sen!
Ja det är ju helt klart smidigare att planera in en annan dag istället för att försöka komma ihåg vad nu alla "skumma fisk människor" på internet sa :P och samtidigt försöka övertyga personalen att fiskfolket på nätet vet mer än dom.
Tackar, har hållt mig läsande här ett tag nu men jag kan inte vara tyst hur länge som helst :D
minavitas.wix.com/kennel