Bekräfta könet på min svärdbärare!
Hej!
Jag köpte för några år sedan två Svärdbärare. Jag ville ha en hona och en hane och han som äger djuraffären jag köpte dom i sa att de hade en ovanlig sort nu, slöjsvärdbärare. Jag tyckte dom var fina och sa att jag skulle ha en hona och en hane. Jag vet ju att endast hanarna har svärd så jag tyckte det var konstigt att båda hade det men han i affären sa att honan har långa fenor vad gäller den sorten.
Jag har aldrig ens hört talas om "slöjsvärdbärare" innan eller efter köpet. Finns det ens något som kallas så?
Jag misstänker att det är två hanar jag har. Den ena är jag helt säker på men den andra är jag väldigt osäker på då den har så väldigt långa fenor. Sprötet (om det är det) är väääldigt långt och jag har inte lyckats se något annat. Kan ni hjälpa mig och bekräfta om det är en hane eller hona eller om det är något helt annat(vad nu det skulle vara)?
Dom båda fiskarna är på varandras fenor hela tiden så det är därför dom ser ut som dom gör tyvär.
PS jag vet inte vilken grupp jag ska lägga den i så någon får gärna flytta på den om den passar bättre någon annan stans. DS
Mvh Linn
Båda är hanar :)
Däremot behöver kanske den första på bilden ett saltbad. Han verkar ha någon mild svamp/parasitinfektion :)
Jo jag har tyckt han ser lite konstig ut! Hur gör man ett saltbad?
Mvh Linn
Man löser jodfritt salt i en skål med akvarievatten och antingen doppar, eller låter fisken simma runt i. Jag brukar göra både och :)
Om man bara doppar kan man ha ganska stark lösning, och om det gäller flera minuter/timmar så är det svagare.
Stark lösning/kort dopp: 1 msk per liter
Svag lösning/10 min+bad: 1 tsk per liter
Jag kör oftast med varannan dag i svag lösning, och varannan dag 3 dopp i stark lösning. Upprepa i några dagar och avvakta. Höj temperaturen 1-2 grader i akvariet och gör ordentliga vattenbyten, så brukar det mesta ge med sig.
okej det ska jag försöka med! tack!
Mvh Linn
Invänta gärna några fler tips. Det är bara som jag gör som jag skrev. Det är viktigt att alla ser att jag inte prackar på mina metoder på folk, utan att andra får en chans att göra sig hörd :)
hehe ja då! om fler skriver så tar jag såklart till mig av andras tips också! :) Har lagt fisken i saltbad nu. Börjar bli rätt duktig på att fånga dom, tycker det har varit väldigt svårt innan haha..
Mvh Linn
Man blir bättre med tiden :) Jag är snabb som fasen på att fånga fisk. Tömde mormors akvarium på 100+ fiskar på en kvart förra helgen.
hahah oj det var inte dåligt!:)
Jag plockade upp två prakt botior från mitt akvarie jag haft hos pappa i onsdags. Tog rätt lång tid och jag fick ta ur altt och endel vatten innan jag lyckades. en av dom hoppade typ 30 cm över ytan och stänkte ner hela mitt ansikte med vatten hahaha
Mvh Linn
Oj, ja. Praktbotiorna vill jag inte ens tänka på! Haha. Lika så kuhliiålarna. Jävliga att få tag på, busarna :)
Mormors fiskar är bara levandefödare allihopa (platy/guppy/svärdbärare), så de är enkla.
Ja de är betydligt enklare. :) Den enklaste jag plockat upp än är min ancistrusmal. Han satt alltid under en bil i det akvariet så jag tog bara upp bilen och höll en håv under så ramlade han ner i den, väldigt smidigt :)
Mvh Linn
Leoparddanios är hemska att plocka upp, mina är i alla fall skit svåra!
Wow vad snygg! Bara sett "vanliga" förut och de är ju lite tråkiga men hjälp vad snygga dessa hanar var! 
Ja jag tycker också dom är väldigt fina! Har två honor nu också, ska försöka köpa 2-3 honor till och hoppas det kan bli några yngel :)
Mvh Linn