Sjuk/rädd guppy?
Ja jag vet, jag kommer med nya inlägg hela tiden! Sorry för det! Som några vet så skaffade ju jag 5 guppys i onsdags. 2 hanar och 3 honor. Första dagen var hanarna nere på botten och gömde sig och honorna tryckte i "hörnet" uppe vid ytan. Det höll sig så dagen efter också men sedan så började det röra sig och min ena hane simmade till honorna. Men den ena hanen är väldigt väldigt sällan uppe i akvariumet, utan hänger mest på botten på gruset, bland växterna eller under roten. Det har ju gått flera dagar men ingen förbättreing, dock har jag sett att alla guppys har åkt ner till honom ibland men åker relativt snabbt där ifrån, även den andra hanen håller honom sällskap då och då men åker sedan till sina honor igen. Läste på svenska Guppysällskapet att guppys inte ska hålla sig nere på botten så mycket, läste också att deras fenor inte ska vara ihoptryckta och det är dom inte på någon fisk.
Jag började mata fiskarna 2 dagar efteråt men mycket sparsamt. Dock väldigt lite i taget och kolla så att dom åt allt och inget ramlade ner på botten och slutade mata även fast det fortf var väldigt matglada.
Börjar bli lite orolig för honom.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Han kanske är mobbad?
Jag vet inte hur det är med guppies men med vissa andra fiskar ska man gärna ha några fler honom än hanar, t.ex. 2 hanar på 4 honor, så att de får många fruar :) Vet som sagt ej om det är så med guppies också men det kanske kana vara det.
Hoppas han blir bättre!
"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"
- Gerard Way
honor* inte honom XD
- Gerard Way
Jo jag vet, det var därför jag skaffade 3 honor och 2 hanar det var det hon sa eftersom jag tänkte ta 2 honor först.
_
Såg även nu att jag har fått yngel! Fast biträdet sa att honorna och hanarna alltid har varit separerade vilket dom inte kan ha varit eftersom jag har enbart haft dom sen i onsdags.. Hmm …
_
köpte själv in 5 guppys i våras, nu på hösten är bara en kvar och den bettede sig också så som du beskriver i början, därför tror jag inte att det är något problem, därimot när den börjar simma på sidan/hålla sig bakom pumpen så kan man ana att dess tid snart är ute :/
Jag har ochså försökt på guppys i mitt 250L kvarium men de började uppträda skumt.. nere vid botten bakom pumpen osv. De dog av en efter en. Tror att de guppys som finns på affärerna är ganska sönderavlade.
En kompis har ochså försökt på Guppy, de får ungar dör.. ungarna få ungar dör osv tror han är på 5 generationen nu. Även fast han köpt "nytt blod" dör de av. Räkor malar snäckor & andra fiskar överlever fint hos honom.
Gupps är de enda fiskar som dött för mig sen jag startat upp akvariet sen 1 år. Jag har testat köpt guppys 2 ggr bara för att frugan vill ha dom. nu har jag gett upp på dom.
Hur ser den ut då? Ser fisken normal ut?
- Gerard Way
Hej och tack för alla svar.
Han är jättefin, ser helt normal ut, fenorna är fina. Idag har han faktiskt simmat med dom andra och varit livlig uppe i akvariumet så får hoppas att det håller i sig.
_
Ja, det får vi hoppas!
- Gerard Way
Meeen åååh, nybörjare som man är så hade jag en växt (liknar hornsärv) och en plast växt och 2 små rötter, idag köpte vi mera växter och vattenpest som flytväxter och lite mera inredning så nu är det som det ska vara med guppyn. Han simmar och lirar och trixar och limmar på brudarna =) Var helt enkelt för lite bös i akvariet så han blev väll skygg.
_
Aaw, vad bra då! :)
- Gerard Way