Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2230 ggr
Dvärg_gurami
0

Stackars fisk

Ville bara säga att jag tycker synd om den ensamma kardinaltetran i akvariet i väntrummet hos min doktor. De har bara en ensam Kardinaltetra med andra fiskar. Måste man inte ha kardinaltetror i stim? Och akvariet är inte så stort det heller, ett sånt platt inbyggt så fiskarna kan ju inte simma så mycket. Stackas fisk :-(

"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"

- Gerard Way

abbas
0

ju det måste de vara i stim minst 6 st och man ska inte ha för mycket fisk i en liten akvarium som du säger , man räcknar 1 cm fisk för 10 liter vatten.

[Geekinblack]
0

Dom andra kanske har dött? :/

#6 räknar man inte 1cm fisk/1 liter vatten?

[Geekinblack]
0

Oj jag menade #1 xD det var till Abbas :)

Dvärg_gurami
0

Ja, jag vet, jag tänkte också på att de kanske dött, men den lille stackaren simmar inte så mycket runt utan "sitter" mest stilla. De bode köpa nya tycket jag. Ska nog säga till min läkare nästa gång!

Ja, jag har också hört att det är 1 cm fisk på 1 L, vet dock inte hur många liter detta akvarire är på, men det är nog mer cm fisk än L…

- Gerard Way

oh-la
0

1 liter fisk/1 liter vatten är det som gäller, självklart kombinerat medl ite sunt förnuft ;)

nu vet man ju inte orsaken till att det går en ensam fisk i akvariet. det hanske har varit ett stim som börjat bli gammalt och dö, och den här sista är den som är kvar. jag kan erkänna att jag ett längre tag hade en ensam Kardinaltetra när jag bara gick och väntade på att den skulle kila vidare jag ville inte ha fler kardinaltetror, så jag såg ingen anledning att köpa ett stim till den ensamma. var heller inte sugen på att avliva den, så den fick gå där den va tills den dog ca ett halvår efter sina kamrater.

abbas
0

ja sorry det var 1 liter fisk /1 liter vatten , jag glömde Skäms

[dynamitella]
3

Nej. Inte 1 liter fisk/1 liter vatten. Haha. Det skulle se himla roligt ut om man mätte guppys i liter och deciliter.

1 centimeter fisk / 1 liter vatten. <3

abbas
0

lol haha jag hade rätt ,  jag sa innan 1 centimeter , men tänkte oh la säger rätt

oh-la
0

hahahaha! vilken underbar bild jag fick i huvudet nu ;) sorry Abbas, my bad, huvudet tänkte rätt men fingrarna ville annat :P

abbas
0

no problem :))

Dvärg_gurami
0

Haha, lite kul om man skulle mätt fisk i liter xD Släpper ner en liter fisk i akvariet… xD

Men mår inte den ensamma dåligt av att inte ha någon annan likadan typ? Den sitter ju mest stilla. Annars är det okej ju :)

- Gerard Way

Nicklasangora
0

Vart var detta någon stans? Ofta hyr ju såna ställen akvarium.

Mysisa
0

Väntrums akvarium är ju ofta inhyrda av nån firma som kommer o tar hand om fiskarna och akvariet.. Man tycker ju att såna firmor som hyr ut akvarium ska ha koll på hur fiskarna ska ha det

minavitas.wix.com/kennel

Sleggyman
0

Det kan jag säga att vissa firmor inte har. Min morsas jobb så har dom ett hyres akvarium för henne som hon tar han om. Hon har detta för visuell stimuli.

Jag varförbi där för några månader sedan, hela akvariet var smockfullt med alger och halvdöda  guldfiskar med svampinfektion. Jag kunde knapp se in i akvariet, och det luktade inte rosor om det direkt.

Så jag fråga hon som höll efter akvariet. (Hon var där just när jag kom in) Hur det kunde komma sig att hela akvariet var i så dåligt skick.

-Det finns ju alger i alla akvarium.

-Fiskarna då? har du gett dom nån medicin?

-Näe dom klarar sig klarar sig. Jag slänger ner fler sen.

Idiot tänker man bara stilla i sitt sinne.

Numera har dom bytt till en annan leverantör som har gjort ett riktigt fint akvarium.

Nicklasangora
0

#14 För din info så är det företaget som hyr akvariet som ansvar för fiskarna. Om fiskar börjar dö eller om det ser tråkigt ut så ska dom kontakta dom som sköter det.

Eftersom akvariet hyrs ut så är det inte dom som äger det. Och det är viktigt för båda att akvariet ser bra ut och sköts på rätt sätt!

På akvarielesing där jag jobbar gör vi service en gång i månaden. Oftast så ser akvaierna väldigt bra ut då. Om det är något som är mindre bra så skrivs det ut en akut och det återgäldas samma vecka.

Alger blir det ju beroende på hur akvariet står. Står det ljust så är det ju självklart att det blir alger. Och anledningen till att vi inte kommer oftare är ju för att kunderna inte har råd eller vill betala för det.

Hoppas jag har svarat på dina funderingar.

//Nicklas

Dvärg_gurami
0

Ja, det står något företags namn på akvariet…vilket vet jag dock inte. Ligger antagligen i Helsingborg iaf. allt är ganska fint i det förutom denna ensamma fisk då… Och att det är ganska litet. Det finns även fler akvaium (iaf ett till) på stället, och det har jag inte riktigt kollat in men jag tror att det är ganska så fint. :) Det är inga fönster i väntrummet eller hos det andra akvaiet.

- Gerard Way