vita prickar på en svärdbärare
va ska jag göra med den här Svärdbärare som har fått vita prickar , har hört om man höjer temperatur hjälper det , salt ? medecin ?
jad läste också att hon kan smitta andra , har varit i kar i 2 dagar , ?
man frågar även varför andra fiskar har inte fått prickar och de bor ihop?
måste man göra något åt vattnet? , tror ni sjukan är i hela vattnet nu ?
jag måste behandla sötnos innan hon dör eller smitta andra
är det vita prick så kan salt hjälpa samt högre temperatur, men salt har aldrig hjälpt mina fiskar mot varken det ena eller det andra :/ funkar för vissa dock.
Annars får du köpa medicin på djuraffären.
Smittan kan finnas i hela karet, men om hon precis fått prickarna så kan dom andra klara sig om du fiskar upp henne och behandlar henne i ett eget kar.
prickarna kan ju vara svamp också, eller något annat. Om du vill ha en bra diagnos så bör du bifoga en bild :) Kan vara svamp också för mina Platy har fått "svamp prickar". Vita prick som jag har sett i djuraffären på fiskar ser ut ungefär som att man har doppat en nål i vit färg och liksom "klickat" på några prickar på fisken. Rätt små prickar.

ja de vita prick är likson du säjer , the roligast har hänt idag den lilla Svärdbärare som är sjuk var gravid ,jag mistänkte det men efterson hon är jätte liten man knapt kan skilja det , jag fiskat upp henne och la i en 54 liter kar ensam med mycket hornsärv
efter gick jag och handlade medecin som heter exit till vita prick,
plösligt har sett henne i karen med minst 40 yngel , va jag fick räkna snabb , hennes yngel är så små som bannan flygor hehe knapt kan man se de , och en del prickor har försvunnit , hon har några kvar ,(konstigt)
nu hon går i 180 liter med alla fiskar och medecin för säkerhet

jag upptäckte idag att det finns yngefär 10 ynglar oranga lite större än de har på bilden man knapt se som flygor och inte oranga,
jag är 100% säkert at de här yngel är zebra och leopardzebra yngel
eftersom jag hade 10 zebra fisk i karen innan en vecka sen , kulll
och de andra 10 oranga är Svärdbärare , honan var väldigt liten så fick bara liteyngel,