Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1002 ggr
[Jagochminadjur]
0

Arg Fjärilschiklid

Nu har min fjärilschiklid hane Roger blivit riktigt ilsken av sig.  
Jag köpte han och en hona i våras. Och det har aldrig varit några problem förrns idag då jag ser att han jagar iväg alla andra fiskarna.  

Han ser ut att ha favoriserat ena halvan av akvariumet.  
Nåde dem som kommer inärheten, han jagar bort tetrorna och scalarerna.
Det är just scalarerna som oroar mig då han ser ut att bita dem i fenorna ganska illa.  
Jag har nu funderingar på om jag måste skänka bort mitt fina par.

Någon som vet vad som orsakar hans beteende?

plutopellis
0

Han vaktar inte ägg då? Nu kan inte jag något om just denna fiskarten men det var ju första tanken jag fick…

[Jagochminadjur]
0

Vad jag hörde av djuraffären när jag köpte dem så odlas inte chiklider i akvarium så jag behövde inte oroa mig för att få yngel på dem :/

SuperLimm
0

Vart odlar man annars ciklider? De flesta går att odla i akvarium vad jag vet.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194

Mvh Linn

[Jagochminadjur]
0

#3 Det var vad jag hörde av dem! Jag kan ingenting om fiskodling. c:

SuperLimm
0

Så kan det vara :) Du kan ju läsa länken och sen kolla där din hane håller till om det kan stämma :)

Mvh Linn

[dynamitella]
0

Fjärilar leker ibland frekvent i akvarium :) Beroende på hur de själv föddes upp kan de antingen få äggen att överleva eller ej.

Hur stort är akvariet? Scalarer ska ju ha minst 200 liter. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196

Att en fjärilshane ska jaga bort och bita en scalare i 200 liter finner jag orimligt! Så jag antar att ditt är mindre?

[Jagochminadjur]
0

#6 220 liter. Dem simmar förnära hans lilla ställe där och då kutar han efter dem. Han gör det med alla fiskarna i akvariumet just nu :/

[dynamitella]
0

Hoppsan! (Skönt att höa att karet är stort).

Men ja, är han så kaxig så är det kanske bättre att omplacera honom? Eventuellt byta ut dem mot ett annat par. Exempelvis kakadauaciklider. De är också trevliga.

För att jagas sådär ska han ju inte göra :)

[Jagochminadjur]
0

#8 Tycker det är så tråkigt att han bara blev sådär nu. För han var ju inte så i våras när jag köpte han :/